آخرین اخبارافغانستانسیاست

افشای مکالمه بایدن و غنی: تصور عدم شکست دولت در مقابل طا-لبان را ایجاد کنید

خبرگزاری دید: پس از حدود دو سال از خروج آشفته امریکا از افغانستان و ماجراهای آن، اکنون تماس ١٤ دقیقه‌ای جو بایدن رییس جمهور امریکا به اشرف غنی رییس جمهور فراری کشور افشا می‌شود.

رونوشت تکان‌دهنده تماسی که رویترز به دست آورده نشان می‌دهد، جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده اشرف غنی رییس جمهور فراری افغانستان را تحت فشار قرار داده است تا «تصوری» ایجاد کند مبنی بر این که دولت می‌تواند طا-لبان را شکست دهد.

گزیده‌هایی که رویترز منتشر کرده است، جزییات آخرین تماس رییس ‌جمهور امریکا و غنی قبل از فرار از کشور را نشان می‌دهد.

آن‌ها در ۲۳ جولای حدود ۱۴ دقیقه صحبت کردند، زیرا طا-لبان به سرعت پیشروی می‌کردند.

غنی در این تماس درخواست کمک می‌کند و می‌گوید که طا-لبان از جانب دولت پاکستان حمایت می‌شوند و تهاجم گسترده‌ای در حال انجام است.

بایدن در پاسخ می‌گوید: نیازی نیست این تصور را که در سراسر جهان و در بخش‌هایی از افغانستان وجود دارد، به تو بگویم؛ این‌که اوضاع از نظر مبارزه با طا-لبان خوب پیش نمی‌رود.

وی می‌افزاید: و نیازی وجود دارد، چه درست باشد چه نباشد، نیاز به ارایه تصویر متفاوتی وجود دارد.

طا-لبان در حال تصرف ولسوالی به ولسوالی در سراسر کشور بودند در حالی که ایالات متحده و افغانستان بر سر تاکتیک توافق نکردند.

چهار هفته قبل از فروپاشی کابل، غنی خواهان کمک هوایی بیشتر و پول برای سربازانی شد که در یک دهه گذشته افزایش حقوق نداشته اند.

این اظهارات تکان دهنده نشان می‌دهد که بایدن می‌دانست پیروزی طا-لبان در جنگ علیه ارتش افغانستان زمان‌بر است و هیچ اقدام نظامی برای کمک به ارتش افغانستان انجام نداده است.

گفتنی است که در ماه‌های منتهی به خروج، بایدن پیش‌بینی کرد خروج نیروها به آرامی انجام خواهد شد.

این افشاگری پس از آن صورت می‌گیرد که بایدن در کنفرانس مطبوعاتی خود به روز سه‌شنبه،۳۱ اگست این ادعا را تکرار کرد که «هیچ کس نمی‌دانست» ارتش افغانستان سقوط می‌کند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا