آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

افشای ۱۲ میلیون سند فساد مالی از ۳۰۰ چهره سیاسی جهان موسوم به پاندورا

در یکی از بزرگترین افشاگری‌های تاریخ موسوم به پاندورا، ۱۲ میلیون سند فساد مالی ۳۰۰ چهره سیاسی و تجاری جهان که مربوط ۱۱۷ کشور می‌شود، افشا شده است.


به نقل از یورونیوز، این افشاگری ثروت ۳۵ رهبر کنونی و سابق و ۳۰۰ نفر از چهره‌های سیاسی شناخته‌شده کشورهای مختلف را فاش می‌کند.
این اسناد از سوی کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (آی‌سی‌آس‌جی) منتشر شده و شامل پژوهش‌های جدید درباره گریزگاه‌های مالیاتی (بهشت‌های مالیاتی) است. پیش از این افشاگری‌های اسناد پاناما سر و صدای زیادی کرده بود. طبق گفته کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی «اسناد پاندورا» حاصل کار بیش از ۶۰۰ روزنامه‌نگار در ۱۱۷ کشور است و ۱۱.۹ میلیون سند را شامل می‌شود.
طبق این اسناد چندین رهبر جهان از جمله نخست وزیر چک، پادشاه اردن، نخست وزیر پاکستان و همچنین روسای جمهوری کنیا و اکوادور دارایی‌های خود را در شرکت‌های فراسرزمینی به دلایل مختلف از جمله برای فرار مالیاتی پنهان کرده‌اند. در این تحقیق ۲۹ هزار شرکت فراسرزمینی بررسی شده‌اند.
طبق این اسناد عبدالله دوم پادشاه اردن دست کم ۳۰ شرکت فراسرزمینی ایجاد کرده است. او از طریق این نهادها ۱۴ ملک لوکس در ایالات متحده و بریتانیا به قیمت بیش از ۱۰۶ میلیون دالر خریداری کرده است.
آندری بابیش؛ نخست وزیر چک ۲۲ میلیون دالر در شرکت‌های پوششی قرار داده تا هزینه مالی خرید یک عمارت در جنوب فرانسه را تامین کند. این ماجرا در حالی افشا شد که نخست وزیر چک قرار است هفته آینده در انتخابات عمومی این کشور حضور داشته باشد.
بابیش با دارایی خالص ۳.۶۶ میلیارد دالری دومین ثروتمند در جمهوری چک است اما معاملات تجاری قبلی وی اعتراض‌های عمومی را برانگیخته است.
این اسناد افشاگری‌هایی را درباره الهام علی‌اف رییس جمهور آذربایجان و خانواده‌اش نیز منتشر کرده است. تحقیقات نشان داده که علی‌اف و همکاران نزدیکش مخفیانه در معاملات املاک در بریتانیا به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون پوند دست داشته‌اند.
اوهورو کنیاتا؛ رئیس جمهوری کنیا و شش نفر از اعضای خانواده‌اش مخفیانه دارای شبکه‌ای از شرکت‌های فراسرزمینی بودند. آن‌ها با ۱۱ بنگاه اقتصادی مرتبط بوده‌اند که دارایی یکی از آن‌ها ۳۰ میلیون دالر بوده است.
اعضای نزدیک خانواده عمران خان؛ نخست وزیر پاکستان از جمله وزرای کابینه و خانواده‌های آن‌ها به‌طور مخفیانه صاحب شرکت‌ها و صندوق‌هایی هستند که میلیون‌ها دالر پول دارند.
ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین سهام خود را به یک شرکت مخفی فراسرزمینی دست پیش از پیروزی در انتخابات ۲۰۱۹ منتقل کرده است.
طبق این اسناد، همچنین تونی بلر؛ نخست‌وزیر سابق بریتانیا و همسرش برای خریدن دفتری در لندن از پرداخت ۳۱۲ هزار پوند تمبر مالیاتی معافیت یافته‌اند. آنها شرکتی را خریدند که در یک پناهگاه مالیاتی ثبت شده بود و مالک این دفتر بود.
این اسناد همچنین ارتباط ولادیمیر پوتین رییس ‌جمهور روسیه با دارایی‌های پنهان در موناکو را نیز نشان می‌دهند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا