آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

افغانستان، روسیه و امریکا روی کاهش چشمگیر خشونت‌ها توافق کردند

نشست سه‌جانبه افغانستان، روسیه و امریکا با حضور محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه، زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا در امور صلح و ضمیر کابلوف فرستاده خاص روسیه، روی کاهش چشمگیر خشونت‌های جاری توفق کرد. این نشست از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شده بود.

به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور خارجه اعلام کرده است که این نشست به دعوت محمدحنیف اتمر برگزار شده بود و در آن روی پنج مورد از جمله کاهش چشم‌گیر خشونت‌های جاری به هدف ایجاد فضای مثبت برای مذاکرات بین‌الافغانی، توافق شده است.

طبق اعلام وزارت خارجه، در نشست سه‌جانبه نمایند‌گان امریکا و روسیه از تعهد و پیش‌رفت دولت افغانستان درباره رهایی زندانیان طالب استقبال کرده‌اند و آن را یک اقدام مهم برای آغاز زودهنگام مذاکرات بین‌الافغانی دانسته‌اند.

هم‌چنان بر اساس اعلامیه‌ وزارت خارجه که امروز سه‌شنبه(۲۷ جوزا) نشر شد، در نشست سه جانبه از طالبان خواسته شده است که با آزادی زندانیان حکومت افغانستان مطابق به توافق‌شان در مذاکرات دوحه، به اقدام دولت افغانستان پاسخ مثبت دهند.

در دومین مورد از توافق نشست سه‌جانبه گفته شده است: «با توجه به اهمیت ایجاد یک محیط مثبت برای مذاکرات برنامه‌ریزی شده بین‌الافغانی، هر سه طرف به خاطر ایجاد اعتماد خواستار کاهش چشم‌گیر خشونت‌های جاری شدند».

وزارت خارجه گفته است که در این نشست، پیشنهاد دولت افغانستان برای ایجاد مکانیزمی به هدف نظارت بر اجرای توافق‌نامه کاهش خشونت و در کل اطمینان‌سازی از مسئولیت‌پذیری متقابل در پروسه صلح مورد تأیید قرار گرفته و شرکت‌کنندگان آن را گامی «مثبت و مؤثر» خوانده‌اند.

نمایندگان امریکا و روسیه در نشست سه‌جانبه از آمادگی دولت و طالبان برای شروع زودهنگام مذاکرات بین‌الافغانی و دیدار «مقدماتی هیئت دو طرف به خاطر توافق بالای اجندای نشست و اقدامات بعدی که باید برگزار شود» استقبال کرده‌اند.

در این نشست توافق شده است که براساس موافقت‌نامه صلح امریکا و طالبان، آتش‌بس جامع و دایمی در صدر اجندای نشست بین‌الافغانی قرار داشته باشد.

طبق اعلام وزارت خارجه، افغانستان، روسیه و امریکا با توجه به اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان سنگ بنای موفقیت در مذاکرات بین‌الافغانی و در نهایت کلید موفقیت روند صلح، خواستار مشاورت از طریق کانال‌های موجود و یا جدید منطقه‌ای و بین‌المللی شده است. هدف از این مشاورت نیز تقویت بیش‌تر اجماع بین‌المللی و منطقه‌ای برای حمایت از روند صلح افغانستان خوانده شده است.

در پایان اعلامیه وزارت خارجه آمده است که افغانستان، روسیه و امریکا توافق کردند که در چهارچوب این نشست دوباره دیدار و در مورد صلح و پیش‌رفت‌ این روند با هم گفت‌وگو کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا