آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

افغانستان، کابوس تکراری بایدن

افتضاحی که آقای بایدن و تیمش در افغانستان ایجاد کردند، نتیجه مستقیم باورهای سیاسی و بی‌تجربگی آن‌ها بود. هیچ یک از آن‌ها، از جمله آقای بایدن، تحصیلات یا تجربه کافی برای آمادگی جهت مقابله با چنین شرایطی را ندارند

بایدن
ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
رییس جمهور بایدن دوست دارد افغانستان و بسیاری از تصمیمات بدی را که او و تیمش، قبل و بعد از خروج زودهنگام نیروهای امریکایی از این کشور گرفتند، فراموش کند. متأسفانه، حقایق و ناکامی‌هایش در این افتضاح مدام او را نیش می‌زند.
برای آقای بایدن، فاجعه افغانستان، یک کابوس تکراری است. آخرین تکرار، گزارش رسانه‌ها در مورد نتایج تحقیقات ارتش در مورد ۱۳ نظامی امریکایی در ۲۶ اگست ۲۰۲۱ بود که در نتیجه حمله تروریستی در میدان‌هوایی کابل کشته شدند. ۱۱ تفنگدار دریایی، ۱ فرمانده نیروی دریایی و یک سرباز نیروی ویژه ارتش.
این گزارش ۲ هزار صفحه‌ای، دولت بایدن را به دلیل ناتوانی در درک سرعت سقوط دولت افغانستان، بلاتکلیفی آن در طول پیشروی طا-لبان به سمت کابل و ناتوانی مقامات ارشد دولت در درک آنچه در جریان بود، سرزنش می‌کند.
به تاریخ ۱۰ فبروری، آقای بایدن به مصاحبه‌کننده‌ای که گفت آنچه از گزارش‌‌ها در مورد وقوع رویدادها برمی‌آید و آنچه وی می‌گوید، مطابقت ندارد. بایدن گزارش وی از رویدادها و نتایجی که به آن رسیده بود، رد کرد.
گزارش تحقیقی ارتش حاوی شواهد قانع‌کننده‌ای است که نشان می‌دهد آقای بایدن و تیم ساده لوحش سردرگم شده‌ بودند و قادر به مقابله با رویدادهایی که به سرعت رخ می‌داد، نبودند.
دریاسالار پیتر واسلی فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان در زمان روند خروج به بازرسان گفته است که «…اگر سیاستگذاران به شاخص‌های آنچه در زمین در حال وقوع است توجه می‌کردند، فرماندهان نظامی می‌توانستند عملیات منظم‌تری را آماده کنند.»
بر اساس این گزارش، دریاسالار واسلی همچنین گفت که بی‌توجهی کاخ سفید به پیشروی‌های سریع طا-لبان، توانایی ارتش برای کنترول رویدادها را تضعیف کرده است.
نظامیان می‌خواستند از میدان‌هوایی بگرام برای عملیات تخلیه استفاده کنند. جنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) به واشنگتن پست گفت: «همه به وضوح برخی از مزایای حفظ بگرام را دیدند، اما شما نمی‌توانید بگرام را با آن سطح نیرویی که تصمیم گرفته شده بود، حفظ کنید.» تصمیم در مورد سطح نیرو در کاخ سفید گرفته شد.
گزارش ارتش حاکی از آن است که جنرال‌ها و دریاسالاران در حال انجام وظیفه با این طرح یا تصمیمات بدی که آقای بایدن و تیمش می‌گرفتند، به شدت مخالفت نکردند. به جای اینکه به آقای بایدن – و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه – بگویند که طرح آن‌ها منجر به فاجعه خواهد شد، آن‌ها کاری را انجام دادند که به آن‌ها گفته شد.
افتضاحی که آقای بایدن و تیمش در افغانستان ایجاد کردند، نتیجه مستقیم باورهای سیاسی و بی‌تجربگی آن‌ها بود. هیچ یک از آن‌ها، از جمله آقای بایدن، تحصیلات یا تجربه کافی برای آمادگی جهت مقابله با چنین شرایطی را ندارند. رویکرد آن‌ها نه بر اساس تاریخ یا دانش دشمن و ملتی که در آن فعالیت می‌کند، بلکه فقط بر اساس آنچه بین خودشان خوانده‌اند یا بحث کرده‌اند، بود.
آقای بایدن و تیمش همچنان مرتکب اشتباهات وحشتناک دیگری خواهند شد؛ از وحشت آن‌ها در مورد اوکراین گرفته تا پیگیری وسواس‌گونه بایدن در مورد برجام. اگر آقای بایدن به مسیری که آن را مشخص کرده، ادامه دهد، تاریخ ممکن افتضاح افغانستان را به عنوان بدترین اشتباه او ثبت نکند.

 

 

نویسنده

جد بابین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا