آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستمقالات علمی-تحقیقی

افغانستان؛ بزرگترین تجارت امریکا برای کسب درآمد از جنگ- بخش آخر

به بیش از ۱۰۰ شرکت از ایالات متحده و سایر کشورها قرارداد ارائه خدمات توسط پنتاگون در افغانستان اعطا شد. برخی از این شرکت ها میلیاردها دالر از این قراردادها به دست آوردند

بی بی سی اردو
بر اساس ارقام پلتر، KBR قراردادهایی به ارزش حدود ۶/۶ میلیارد دالر از پنتاگون دریافت کرد.
سخنگوی شرکت به بی بی سی گفت: «KBR از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ به نیروهای مسلح امریکا در افغانستان خدمت می‌کرد. ما قرارداد LOGCAP را در سپتمبر ۲۰۰۱ گرفتیم».
وی گفت: «بر اساس این برنامه، ما در ۸۲ پایگاه نظامی تسهیلاتی از قبیل غذا، لباسشویی، برق، نظافت و تعمیرات را برای ارتش امریکا فراهم کرده ایم.» در جولای ۲۰۰۹، ارتش قراردادهای تداوم کار را به Dencorp و Floor اعطا کرد که به طور مشترک تسهیلاتی را که KBR در اختیار آنها قرار می داد، ارائه کردند. خدمات KBR در سپتمبر ۲۰۱۰ به پایان رسید.
چهارمین شرکتی که بزرگترین قرارداد را به دست آورد Raytheon بود. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های هوایی و دفاعی در ایالات متحده است. این شرکت ۲/۵ میلیارد دالر قرارداد برای ارائه خدمات در افغانستان به دست آورد.
همچنین اخیراً وظیفه راه اندازی نیروی هوایی افغانستان را بر عهده داشت که برای آن در سال ۲۰۲۰ یک قرارداد ۱۴۵ میلیون دالر را به دست آورد.
شرکت (َAegis.LLC)، یک شرکت امنیتی و اطلاعاتی مستقر در ویرجینیا، پنجمین شرکت پردرآمد در افغانستان بود. ۱/۲ میلیارد دالر قرارداد از دولت امریکا دریافت کرد.
به این شرکت ماموریت داده شد تا امنیت سفارت امریکا در کابل را تامین کند.
شرکت های دفاعی؟
کارشناسان توافق دارند که بیشترین سود مالی در طول جنگ در افغانستان به شرکت های دفاعی مانند بوئینگ، ریتون، لاکهید مارتین، جنرال داینامیکس و نورث روپ گرومن رسید.
لیندا بلومز می‌گوید: «آنها پول زیادی از جنگ به دست آورده اند.»
با این حال، تعیین میزان پول آنها دشوار است زیرا قراردادهای آنها مستقیماً با عملیات ها در افغانستان ارتباط نداشت.
پلتر می‌گوید به همه آن شرکت ها قرارداد داده شد تا برای ایالات متحده اموری را تهیه کنند که در افغانستان استفاده می‌شد. آنها در مخارج افغانستان لحاظ نشده اند.
در گزارش پروژه هزینه جنگ آمده است که این پنج شرکت بیشترین سود را در قراردادهای ارتش امریکا پس از ۱۱ سپتمبر داشته اند.
در گزارش پروژه هزینه جنگ آمده است که این پنج شرکت بیشترین سود را در قراردادهای ارتش امریکا پس از ۱۱ سپتمبر داشته‌اند.
در این گزارش آمده است که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰، پنج شرکت قراردادی به ارزش دو و نیم تریلیون دالر از پنتاگون دریافت کردند.
بی بی سی از این پنج شرکت پرسید که جنگ افغانستان چه تاثیری بر تجارت آنها داشته است.
جنرال داینامیکز از اظهارنظر خودداری کرد، در حالی که دیگران تا زمان انتشار مقاله پاسخی ندادند.
پلتر مورد رایتون را به عنوان مثال ذکر می کند. او می‌گوید که این شرکت بیش از ۲/۵ میلیارد دالر از هزینه‌های بالا، دریافت کرده است زیرا این پول فقط برای قراردادهای مستقیم در افغانستان پرداخت می‌شد.
شرکت تکنالوجی هوایی نظامی، دریایی، تجهیزات ارتباطی و سایر خدمات را ارائه می‌دهد. در بسیاری از موارد، این تجهیزات برای برآوردن نیازهای نیروهای مسلح امریکا طراحی شده است. سپس به تجهیزات نظامی مورد استفاده در افغانستان اضافه می‌شوند.
به عنوان مثال، Raytheon سیستم‌های ردیاب و دید در شب را برای هواپیماهای نظامی Osprey V-22 توسعه داد. این هواپیمای بوئینگ در افغانستان بسیار مورد استفاده قرار گرفته و قابلیت برخاست عمودی را دارد.
بلومز می‌گوید که در طول جنگ در افغانستان، شرکت ها توانایی تعیین قیمت برای کالاها و خدمات مختلف را داشتند.
او می‌گوید بسیاری از قراردادها بدون رقابت منعقد شده است. زیرا در برخی موارد انحصار تامین کنندگان و شرکت ها در مورد کالاها وجود داشت.
به گفته وی، گاهی اوقات شرکت‌ها به دلیل وخامت وضعیت یا مشکلات دیگر (مانند ارائه تسهیلات در مکان های خاص) قیمت ها را افزایش می‌دهند.
به گفته بلومز، این جنگ نه تنها به نفع یک شرکت بلکه به نفع بسیاری دیگر از شرکت ها بود. اینها شامل تأمین کنندگان دفاعی، لوجستیکی، ساخت و ساز و مواد سوختی بود. اینها شامل شرکتهایی می‌شود که در طول عملیات نظامی در افغانستان تنها منبع تامین و امکانات بودند. اینها شامل قطعات و برنامه‌های نرم افزاری هم می‌شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا