آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

افغانستان؛ «دولت مواد مخدر» در سایه نظامی امریکا

افغانستان در سایه نظامی امریکا تبدیل شده به یک «دولت مواد مخدر»، لانه امن تروریزم، پایگاه مستحکم قاچاق بران مواد مخدر و قطب فساد اداری در کل جهان.

به تازگی جان ساپکو بازرس ویژه اداره بازرسی کمک‌های امریکا برای افغانستان(سیگار) در کانگرس آن کشور گفته است که چه توافق صلح میان امریکا و طالبان صورت بگیرد چه نگیرد، افغانستان در خطر تبدیل شدن به «دولت مواد مخدر» قرار دارد. آقای ساپکو هشدار داده که اگر جلو این موضوع گرفته نشود، در آینده نگرانی وجود دارد که افغانستان را کارتل‌های مواد مخدر بچرخانند.
بحث اصلی روی اما روی این مسئله نیست. پس از سقوط حاکمیت داکتر نجیب در کشور و فروپاشی قوای مسلح، این معضل با گذشت هر روز در کشور ما گسترش یافته است، ولی با حضور نظامی امریکا، معضل مواد مخدر تبدیل به اپیدمی گشت که جمع کردن آن اکنون از توان جامعه جهانی نیز خارج شده است.
پیش از پرداختن به این مسئله باید برگردیم به گذشته و مناطقی را بررسی کنیم که امریکا به آن جا ها لشکر کشی کرده است. شبه جزیره کوریا، ویتنام، عراق و خاورمیانه، امریکای جنوبی و برخی مناطق دیگر در جهان. پس از جنگ جهانی دوم، امریکا در جنگ شبه جزیره کوریا به حمایت سئول وارد جنگ شده و به این منطقه لشکر کشی کرد. از آن زمان تاکنون تنش در جزیره ادامه دارد و منطقه عملاً به یک انبار تسلیحات تبدیل شده است. در دهه شصت میلادی، نوبت به ویتنام رسید، در این دهه ایالات متحده هجوم گسترده نظامی را علیه ویتنام آغاز کرد و برای مدت بیش از ده سال به حمایت از دولت در برابر مردم جنگید. آنچه پس از این تهاجم باقی ماند، ویرانی، اقتصاد فلج، جامعه از هم پاشیده و یک کشور از پا افتاده بود. نمونه دیگر تهاجم امریکا، حمله به عراق است. اخبار و گزارش‌های عراق را همه روز می‌شنویم و هنوز به تاریخ نپیوسته است. ظهور داعش، ویرانی عراق و سوریه و آوارگی صدها هزار نفر از باشندگان این دو کشور از پیامدهای تهاجم امریکا به عراق است. و اما تهاجم به افغانستان؛ از سال ۲۰۰۱ به این سوی که امریکا تهاجم تمام عیار نظامی را در افغانستان آغاز کرد. رفته رفته معضل مواد مخدر گسترش یافته و اکنون تبدیل شده به یک نگرانی جهانی. هرچند امریکا مدعی است که در این سالیان برای مبارزه با مواد مخدر صدها میلیون دالر در افغانستان هزینه کرده است، ولی آنچه برایند این فرایند است خلاف آن را نشان می‌دهد. بدون شک امریکا هزینه زیادی در راستای مبارزه با مواد مخدر کرده، اما از یک جانب این هزینه در جای درست به مصرف نرسیده و از جانب دیگر بخش زیادی از آن را پیمان کاران امریکایی دوباره با خود برده‌اند. با آمدن امریکا به افغانستان که شعار آن مبارزه با تروریزم، مواد مخدر و تامین امنیت بود، دقیقاً عکس این شعادها اتفاق افتاد. اکنون افغانستان در سایه نظامی امریکا تبدیل شده به یک «دولت مواد مخدر»، لانه امن تروریزم، پایگاه مستحکم قاچاق بران مواد مخدر و قطب فساد اداری در کل جهان. اگر امریکا در این شعارهایی که می‌داد صادق بود، اکنون افغانستان باید عاری از مواد مخدر، تروریزم و فساد اداری بود و نیروهای امریکایی نیز با خیال راحت به خانه بر می‌گشتند. ولی چنان نشده و اکنون مقصر تمام این بدبختی به گونه مستقیم امریکا است که با عدم شناخت کافی از کشور ما لشکر کشی کرد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا