آخرین اخبارافغانستانسیاست

رییس جمهور غنی:

افغانستان آماده است که روند صلح را رهبری کند

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک که در شهر باکو پایتخت آذربایجان برگزار شد، اشتراک کرده و گفت که دولت افغانستان آماده است که روند صلح را رهبری کند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک که در شهر باکو پایتخت آذربایجان برگزار شد، اشتراک کرده و گفت که دولت افغانستان آماده است که روند صلح را رهبری کند.
به نقل از ارگ، رییس جمهور غنی هنگام سخنرانی در این اجلاس به تغییرات مخرب در بافت جهان حاضر، گفت: این که آیا این تغییر به یک عامل تسریع‌کننده برای تحولات نوین بدل می‌شود یا به یک قوه‌ ویرانگر، بستگی به چگونگی و کیفیت رهبری و مدیریت‌ما در راستای تعبیر بافت کنونی، سبک پاسخگویی به آن و برآورده‌ ساختن آرزوها و نیازهای مردم‌مان در سطوح ملی، منطقه‌‌ای و جهانی می‌باشد.
وی افزود که پذیرش و استقبال از مزیت همکاری و عمل بر اساس آن، زمینۀ تقویت توانایی جمعی‌ ما را فراهم خواهد ساخت.
رییس جمهور کشور به مشخصه‌های بافت جهانی حاضر اشاره کرده، گفت که این مشخصه‌ها ویژگی‌های استراتژی و پالیسی‌های مان را تعریف خواهد کرد.
وی افزود که یکی از این مشخصه ها تهدید وسط مدت و دراز مدت شبکه‌های تروریستی فرامرزی می‌باشد که نیازمند همکاری و انسجام متفاوت‌تر از گذشته بین دولت‌هاست.
رییس جمهور غنی موفقیت‌های قابل ملاحظه جنبش عدم انسلاک را پس از تاسیس برشمرد و گفت که متأسفانه، ما شاهد ناکامی‌های بسیاری نیز بوده‌ایم. سرنگونی یوگسلاویای سابق و به تعقیب آن تصفیه قومی و قتل عام در رواندا از جمله حوادثی بود که نقض‌ ارزش‌های بشری و وقار انسانی را در پی داشت، از همه ناکامی ها باید درس آموخت.
او گفت که مردم افغانستان از چهل سال بدینسو با دنیایی از آشفتگی و بی‌نظمی مقابل شده است و به عنوان میدان به خاطر خلق یکی از بزرگ‌ترین فجایع زمان، مورد استفاده قرار گرفته است. وی افزود که افغانستان یکی از اعضای جنبش عدم انسلاک و حامی سرسخت بی‌‌طرفی بود، اما تجاوز شوروی به افغانستان در ۱۹۷۹، سقف زندگی‌های ما را فرو نشاند. سطح و اندازه ویرانی که مردم ما متقبل شدند، وحشتناک است؛ یک و نیم میلیون شهید، یک میلیون معلول، حدود ده میلیون تن مهاجر و میلیون‌ها تن بیجاشده داخلی. بر اساس تخمین بانک جهانی، هزینه‌ خساراتی که افغانستان در عرصه زیربنایی و فرصت‌های از دست رفته بین سال‌های ۱۹۷۸ الی ۲۰۰۱ متقبل شده، بالغ بر ۲۴۰ میلیارد دالر است.
رییس جمهور غنی ضمن ابراز تشکر از کمک و همکاری‌های شرکای افغانستان در سازمان ناتو و خارج از آن، گفت که با انتقال مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان در جنوری سال ۲۰۱۵، تلفات نیروهای امریکایی از آن زمان تاکنون کاهش قابل ملاحظه یافته است و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، ۹۰ درصد عملیات‌ها را به تنهایی انجام می‌دهند.
رییس جمهور افزود، در صورتی که طالبان و حامیان‌شان پیشنهاد صلح ما را می‌پذیرفتند، شمار قوای بین‌المللی بیشتر از اکنون کاهش می‌یافت. متأسفانه، طالبان که پناهگاه‌ها، مواد مخدر و روابط شان با شبکه‌های تروریستی در سطح بین‌المللی امکان فعالیت را برای شان میسر می‌سازد، کشتار را در مقابل غیرنظامیان افغان به راه انداخته و در حال توسعه تفکر خشونت و ویرانگری به خاطر نابود ساختن ما هستند.
رییس جمهور غنی گفت:«به همین منظور تامین صلح پایدار از اولویت های اساسی حکومت افغانستان است و ما کاملاً برای آوردن صلح برای مردم افغانستان و منطقه متعهد هستیم.»
وی افزود که افغانستان بر اساس اصول و قواعد جنبش عدم انسلاک دست دوستی به تمام همسایگان خویش داد است و مجدداً پیشنهاد صلح مان را برای طالبان، پیشکش می نماییم.
رییس جمهور کشور مردم سالاری، توانمند شدن نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، تغییر نسلی و مبدل شدن افغانستان به چهارراه اقصادی آسیا را، تغییراتی خواند که افغانستان امروز را از افغانستان هجده سال قبل متفاوت ساخته است.
وی افزود که در افغانستان مردم سالاری جان گرفته است و ما سال گذشته انتخابات پارلمانی را موفقانه انجام دادیم و همچنان ماه گذشته شفاف ترین انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کردیم که در روزهای آینده نتایج آن اعلان می‌شود.
رییس جمهور غنی اظهار داشت که ما مسئول امنیت خود هستیم، نیروهای دلیر امنیتی و دفاعی افغانستان با شجاعت قربانی‌های زیادی را متقبل شده‌اند تا امنیت و آزادی مردم افغانستان را تامین نمایند.
رییس جمهور کشور به اعضای جنبش عدم انسلاک اذعان داشت که افغانستان در حال تحول به چهارراه اقتصادی منطقه است. یک کشور محاط به خشکه حالا افتخار دارد که به یک مرکز اتصال آسیای میانه و آسیای جنوبی مبدل می شود. وی افزود که افغان ها، حالا به نمایندگی از خودشان حرف می‌زنند و دیدگاه‌های شان را در عرصه‌های مختلف و در سطوح مختلف بیان می‌کنند.

رییس جمهور غنی گفت که با توجه به این همه تغییرات، افغان ها آمادگی عام و تام دارند تا پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان ها را رهبری کنند، مردم و حکومت افغانستان در تبانی با تمام شرکا پروسه صلح را به پیش خواهد برد تا به یک صلح پایدار بیانجامد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا