آخرین اخباراجتماعافغانستان

ویروس کرونا؛

افغانستان آماده انتقال دانشجویان از چین به کابل است/ تاکنون مورد آلوده در افغانستان دیده نشده

وزارت صحت عامه کشور اعلام کرد که برای انتقال دانشجویان گیرمانده از شهر ووهان چین به کشور آمادگی کامل دارد. گفته می‌شود که ۴۰ دانشجوی افغانستانی در شهر ووهان چین گیر مانده و خواهان برگشت به کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری دید، فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه امروز یکشنبه ( ۱۳ دلو) با اشاره به این که هیچ یک از شهروندان افغانستان مقیم شهر ووهان به این ویروس مبتلا نشده‌اند، گفت که ریاست جمهوری افغانستان هواپیمای چارتر برای انتقال این افراد آماده کرده است.

براساس اعلام وزارت خارجه افغانستان حدود ۶۲ شهروند کشور در شهر ووهان چین زندگی می‌کنند.

آقای فیروز گفت که وزارت صحت برای ۱۰۰ نفر زمینه قرنطینه را در فرودگاه کابل مهیا کرده و در صورتی که افغانها از شهر ووهان منتقل شوند، برای دو هفته در این مرکز نگهداری خواهند شد.

او گفت که چند «مشکل فنی» برای انتقال این افراد وجود دارد، در قدم اول سازمان صحی جهان با انتقال افرادی که در شهر ووهان زندگی می‌کنند به خارج از این شهر تا زمانی ‌که حالت اضطرار رفع نشده، مخالف است.

آقای فیروز افزود که مشکل دیگر این است که با انتقال این شهروندان از شهر ووهان آیا امکان جلوگیری از گسترش ویروس کرونا است و حدود ۳۰ میلیون جمعیت افغانستان در معرض خطر قرار نخواهند گرفت؟

او گفت «نباید برای انتقال این افراد تصمیم احساساتی گرفته و باید تصمیم با خرد گرفته شود».

آقای فیروز به نقل از سفیر چین در کابل گفت که دولت چین اکنون کنترول لازم را دارد و جلو گسترش ویروس کرونا را گرفته است و کسانی که تاکنون به این ویروس آلوده نشده‌اند، بعد از این آلوده نخواهند شد.

تدابیر همه جانبه در افغانستان

وزارت صحت عامه در چند روز اخیر تیم‌های نظارتی را در میدان هوایی کابل مستقر کرده است. امروز نیز آقای فیروز گفت که تاکنون ۲۶۲ افغان از چین به افغانستان مسافرت کرده‌اند که این وزارت با آنان در تماس است. در هیچ یک از آنان علایم ویروس کرونا مشاهده نشده است.

او گفت که یکی از این افراد، از شهر ووهان به افغانستان آمده و وزارت صحت در تماس مداوم با این فرد است. به گفته او بعد از گذشت نزدیک به یک ماه نشانه‌ای از ویروس کرونا دراین فرد دیده نشده است.

وزیر صحت عامه گفت که تاکنون هیچ مورد از آلودگی به این ویروس در افغانستان گزارش نشده و دولت تدابیر لازم را برای جلوگیری از ورود این ویروس در نظر گرفته است.

او گفت که آلودگی به این ویروس به معنی مرگ نیست.

وزیر صحت عامه توضیح داد که در این کشور تشخیص و درمان این بیماری ناممکن است ولی دولت افغانستان با کمک سازمان صحی جهان و کمک هند قادر به تشخیص آن در خارج افغانستان‌است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا