آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

افغانستان از مستند سازی جنایات طالبان توسط دادگاه لاهه استقبال کرد

وزارت امور خارجه از گزارش‌ها مبنی بر مستندسازی خشونت‌ها و جنایات طالبان از سوی منابع معتبر بین‌المللی استقبال و این «جنایات نابخشودنی» را به شدت تقبیح کرد.


به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور خارجه کشور امروز یکشنبه(۳ اسد) در بیانیه‌ای گفت که از مستندسازی خشونت‌ها و جنایات طالبان از سوی نهاد‌های معتبر جهانی استقبال می‌کند.
گزارش‌های منابع مستقل و رسانه‌ها نشان‌ می‌دهد که نیروهای طالبان در ساحات تحت تصرف و تسلط‌‌شان مرتکب جنایات نابخشودنی و قابل پیگیرد از قبیل بازداشت‌های غیرقانونی، قتل و کشتار خودسرانه، شکنجهٔ غیرنظامیان، ازدواج اجباری و نقض حقوق اساسی مردم به‌ویژه زنان می‌شوند.
وزارت خارجه در این بیانیه می‌گوید: دولت جمهوری اسلامی افغانستان از جامعۀ جهانی، سازمان‌های حقوق بشری و محکمۀ جرایم بین‌المللی (ICC) می‌خواهد تا در جلوگیری از جنایات فجیع و سازمان‌یافتهٔ طالبان و محاکمهٔ عاملان آن با دولت جمهوری اسلامی افغانستان همکاری نمایند تا به فرهنگ معافیت از جنایت در افغانستان پایان داده شود.
افغانستان با قدردانی از تلاش‌های نهاد‌های بین‌المللی مستقل و معتبر مبنی بر تأیید عدم پابندی طالبان به تعهدات بین‌المللی و توافقنامۀ صلح دوحه، بر برگزاری نشست فوق‌العادۀ شورای حقوق بشر و ارسال هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل، به منظور بررسی و پیگیری تخطی‌ها و جنایات ضدبشری طالبان تأکید می‌کند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا