آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌هاسیاست

افغانستان با ۳۴ رتبه سقوط، در جایگاه ۱۵۶ رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها قرار گرفت

خبرگزاری دید: در تاره ترین رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی افغانستان با ۳۴ رتبه سقوط در جایگاه ۱۵۶ قرار گرفت. این موضوع را سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است.


این سازمان امروز سه‌شنبه ( ۱۳ ثور) در توییتی نوشته است که رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها نشانگر وضعیت روزنامه‌نگاری در ۱۸۰ کشور جهان است.
در این رده‌بندی، ناروی، دنمارک و سویدن سه کشوری هستند که به‌ ترتیب در صدر قرار گرفته‌اند. سه کشور قعر جدول هم ایران، اریتره و کوریای شمالی‌اند.
گزارشگران بدون مرز گفته است که افغانستان با فروافتادن ۳۴ رتبه، روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها شرایط دشواری دارند. طبق رده‌بندی سال گذشته این سازمان، افغانستان در جایگاه ۱۲۲ قرار داشت.
این سازمان می‌گوید که به قدرت رسیدن طا-لبان پیامدهای جدی برای احترام به آزادی مطبوعات و امنیت خبرنگاران، به ویژه زنان داشته است.
آمار مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که در هفت ماه حاکمیت طا-لبان حداقل ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه در ولایت‌های مختلف بازداشت شده‌اند که اکثر این بازداشت‌ها توام با خشونت و تهدید بوده است.
همچنین براساس آمار، پس از روی‌‌کارآمدن طا-لبان نیمی از رسانه‌های دیداری و شنیداری خصوصی در افغانستان تعطیل شده‌ و برخی دیگر هم در آستانه تعطیلی‌اند. چالش مالی و محدودیت‌های طا-لبان از عوامل سقوط رسانه‌ها دانسته می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا