آخرین اخباراسلایدشوسیاستگزارش

در مراسم سالیاد آیت‌الله واعظ مطرح شد:

افغانستان به سوی صلح می‌رود/ مردم علیه تهاجم بیگانگان ایستادگی کنند

رسول شهزاد- خبرگزاری دید
خبرگزاری دید: از چهل‌وسومین سالیاد شهادت آیت‌الله سید محمد سرور واعظ با حضور چهره‌های سیاسی، فرهنگیان و دها تن از شهروندان در کابل گرامی داشت شد. در این همایش سخنرانان تاکید کردند که مردم افغانستان علیه تهاجم بیگانگان ایستادگی کنند.

از چهل و سومین سالیاد شهادت آیت‌الله سید سرور واعظ امروز جمعه (۸دلو) در کابل گرامی داشت شد. سخنرانان در این مراسم بر حفظ وحدت اسلامی و ایجاد یک محوریت بزرگ در جهان اسلام زیر چتر دین تاکید کردند.
دانش بختیاری استاد دانشگاه که در این مراسم سخنرانی می‌کرد گفت: جامعه ما در شرایط سختی به سر می‌برد که این از پیامدهای کار حاکمان فاسد قبلی هست که مردم تاوان آنرا پرداخت می‌کنند.
آقای بختیاری در مورد شکل گیری یک محور واحد زیر چتر دین گفت که کشورهای اسلامی در حال حاضر در یک سردرگمی به سر می‌برند و اگر کشورهای اسلامی نتوانند در محوریت دین یک موضع مشخص و دقیق اتخاذ کنند در نتیجه به قطب‌های مختلف تقسیم خواهند شد. اتحاد جوامع اسلامی در شرایط کنونی افغانستان نیز می‌تواند موثر باشد.
بختیاری در مورد خروج امریکا از افغانستان گفت: در روند تخلیه کسانی از افغانستان خارج شدند که از طریق سفارت‌خانه‌ها لیست شان تهیه شده بود و امریکایی‌ها کسانی را خارج کردند که همه به نحوی در کشور خیانت کردند و مردم را تنها گذاشتند.
وی همچنان گفت که اگر منابع طبیعی افغانستان به گونه درست مدیریت شود افغانستان می‌تواند به عنوان یک کشور مقصد مهاجرت برای جهانیان مبدل شود تا این که شهروندان کشور برای پیدا کردن به دیگر کشورها مهاجر شوند.
در همین حال، عطاالله صادق شاه‌آقاسی رییس اجماع استقلال و صلح افغانستان در این مراسم گفت که شهید واعظ از افتخارات جهان اسلام بود. شهید واعظ می‌توانست به هرکجا که بخواهد برود ولی خودش را برای حفظ دین و برای حفظ ارزش‌ها قربانی کرد.
آقای صادق شاه‌آقاسی در بخش دیگری از سخنانش گفت که جهان در حال ایجاد فتنه‌های جدید است که علمای دینی باید برای مقابله با این فتنه‌ها یک دست و واحد عمل کنند تا جلو تهاجم بیگانگان را بگیرند.
وی افزود که مردم افغانستان باید از توافق نامه دوحه که منجر به صلح در کشور شد حمایت کنند؛ زیرا این توافقنامه در تاریخ کشور بی‌سابقه است. در این توافقنامه تعهد شده است که از خاک افغانستان علیه هیج کشوری استفاده نشود و این نمایانگر رفتن افغانستان به سوی صلح است.
آقای شاه‌آقاسی گفت که افغانستان به سوی صلح پیش می‌رود و کسانی که در این مسیر به شکلی مخالفت می‌کنند و تشنج خلق می‌کنند باید علیه آنها ایستادگی صورت بگیرد.
توافق نامه دوحه میان امریکا و طا-لبان امضا شد و بر اساس آن امریکا نیروهایش را از افغانستان خارج کرد و قدرت به طا-لبان تسلیم داده شد.
همچنان آیت الله واعظ زاده بهسودی که در این مراسم سخنرانی کرد، گفت که شهید واعظ از مفاخر اسلام است که نظریات و اندیشه‌های او در بسیاری از کشورهای اسلامی تدریس می‌شود.
آقای بهسودی افزود که کمیته فرهنگی محمدیه باید زمینه جمع‌آوری و چاپ مجدد برخی از کتاب‌های شهید واعظ را فراهم کند و این کتاب‌ها را به گونه گسترده در بین مردم توزیع نماید.
وی گفت: اگر وضعیت سیاسی و امنیتی و بستر اجتماعی در افغانستان فراهم شود علما، دانشمندان و متخصصان به کشور باز گردند ما به شهروندان دیگر کشورها نیاز نخواهیم داشت. ما در سراسر جهان علما و صاحب نظران بزرگ و برجسته داریم که متاسفانه نمی‌توانند به کشور برگردند.
گفتنی است که در این نشست قرار بود مقامات بلندپایه طا-لبان نیز اشتراک کنند، ولی به دلایلی که روشن نیست، از اشتراک در آن خودداری کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا