آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

افغانستان تنها کشوری است که در قرن ۲۱ از شمار دقیق جمعیتش معلوم نیست

معاون دوم ریاست‌ جمهوری می‌گوید، افغانستان در سرشماری نفوس خود ناکام بوده و از معدود کشورها یا تنها کشوری است که در قرن ۲۱ هنوز به صورت دقیق از شمار جمعیت خود بی‌اطلاع است.

به گزارش خبرگزاری دید، سرور دانش امروز سه‎شنبه (۲۹ میزان) در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی احصائیه، ناکامی در سرشماری نفوس کشور را مشکل بزرگ ملی خواند: امروز نداشتن سرشماری نفوس حتی ناکارآمدی حکومت، بی‌اعتمادی ملی و مشاجرات سیاسی را باعث شده‌ است.
او تصریح کرد که تاکنون از تخمین یا حتی آمارهای مؤسسات غیر دولتی و خارجی در اعلام جمعیت افغانستان کار گرفته شده‌ که بیانگر شمار دقیق جمعیت کشور نیست.
براساس برآورد اداره ملی احصائیه و معلومات، نفوس افغانستان در سال جاری خورشیدی به ۳۲٫۹ میلیون نفر خواهد رسید.
طبق معلومات این اداره، حدود ۱۶٫۸ میلیون نفر یعنی ۵۱٫۰ درصد از جمعیت کشور را مردان و حدود ۱۶٫۱ میلیون نفر آن یعنی ۴۹٫۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
آقای دانش روند توزیع تذکره برقی را یک گام مهم و ضروری عنوان کرد و از شهروندان کشور خواست که به زودترین فرصت برای گرفتن تذکره الکترونیکی اقدام کنند.
او تاکید کرد که با توزیع تذکره برقی یک سرشماری دقیق‌تر نیز در کشور به دست خواهد آمد.
معاون دوم ریاست جمهوری از اداره ملی احصائیه و معلومات نیز خواست که با مسایل هویتی شهروندان با دقت و بی‌طرفی کامل و غیر سیاسی برخورد کند.
اخیراً گنجاندن زبان فارسی به عنوان زبان خارجی در فورم ثبت نام تذکره برقی خبرساز شده بود که منتج به اعتراضات شدید شهروندان گردید. پس از اعتراض شهروندان این گزینه از فورم دریافت تذکره برقی برداشته شد.
آقای دانش ضمن تاکید بر دقیق‌بودن آمار اداره ملی احصائیه گفت که اگر داده‌های این اداره دقیق نباشد باعث دامن‌زدن به اتهامات، شایعات و مشاجرات می‌گردد که به گفته او بر روند ملت‌سازی تأثیر منفی می‌گذارد.
او تصریح کرد: حکومت و دولت نیز نباید از آمار واقعی هراس داشته ‌باشد، بلکه آمار واقعی باعث دقت بیش‌تر می‌شود و مسئولین را به پاسخ‌گویی و تحرک بیش‌تر وادار می‌سازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا