آخرین اخبارافغانستانسیاست

افغانستان جایگاه متحد غیر ناتوی امریکا را از دست داد

خبرگزاری دید: جو بایدن رییس جمهور امریکا طی نامهٔ به رهبران مجلس نمایندگان و سنای کانگرس گفته است که قصد دارد موقف افغانستان را منحیث «متحد عمدهٔ غیر ناتوی امریکا» را لغو کند.

افغانستان جایگاه متحد غیر ناتوی امریکا را از دست داد

قصر سفید در این نامه که روز گذشته به کانگرس فرستاده به نقل از رییس جمهور بایدن نوشته است: می‌خواهم در مورد قصدم برای لغو کردن موقف افغانستان منحیث متحد عمدهٔ غیرناتو به شما آگاهی دهم.
ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ افغانستان را منحیث متحد عمدهٔ غیر ناتوی خویش اعلام کرد و زمینه را برای کابل و واشنگتن مساعد ساخت تا روابط اقتصادی و دفاعی خویش را حفظ کنند.
تحت این موقف، کشورهای متحد امریکا واجد شرایط دسترسی به قروض اکمالاتی و مادی شده و منحیث یک موقعیت برای ذخایر احتیاط جنگی امریکا استفاده می‌شوند. بر علاوهٔ آن، شرکت‌های خصوصی کشورهای متحد عمدهٔ غیر ناتوی امریکا می‌توانند در بخش‌های ترمیم، حفظ و مراقبت و تعمیرات اساسی تجهیزات نظامی امریکایی، قرارداد به دست بیاورند.
بر اساس معلومات وزارت خارجهٔ ایالات متحده با لغو این موقف افغانستان، ایالات متحده پس از این ۱۸ متحد عمدهٔ غیر ناتو خواهد داشت که شامل، آرجنتاین، استرالیا، بحرین، برازیل، کولمبیا، مصر، اسراییل، جاپان، اردن، کویت، مراکش، نیوزیلند، پاکستان، فلیپین، قطر، کوریای جنوبی، تایلند و تونس می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا