آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

افغانستان در آستانه جنگ داخلی است

گزارش‌ها حاکی از آن است که با شکست مقامات امریکایی و نمایندگان طالبان برای رسیدن به یک توافق صلح، افغانستان احتمالاً دچار جنگ داخلی خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که با شکست مقامات امریکایی و نمایندگان طالبان برای رسیدن به یک توافق صلح، افغانستان احتمالاً دچار جنگ داخلی خواهد شد.
یک مقام ارشد پاکستانی به اکسپرس تریبون گفته است:« ما نمی‌خواهیم بدبین باشیم، اما با توجه به وصعیت فعلی، احتمال کمی وجود دارد که مذاکرات جاری بین طالبان و مقامات امریکایی منجر به توافق صلح شود.»
این در حالی است که ایالات متحده چهارشنبه گذشته مذاکرات صلح را به هدف ختم جنگ ۱۸ ساله با طالبان در قطر آغاز کرد.
لویه جرگه مشورتی صلح که از سوی رییس جمهور غنی برگزار شد، با فراخوان طالبان برای صلح پایان یافت.
با این همه، این مقام پاکستانی که نخواسته نامی از وی گرفته شود، گفته است که عوامل گوناگونی وجود دارد که بر اساس ارزیابی گسترده داخلی پاکستان، افغانستان را به سمت جنگ داخلی می‌کشاند.
بر اساس این گزارش، نفاق و چند دستگی جامعه افغانستان در مورد آینده کشورشان از جمله عوامل اصلی بروز جنگ داخلی گفته شده است.
رویکرد متفاوت امریکا به پیچیدگی مشکل افغانستان افزوده است. به طور مثال، آن‌هایی که سالها در گوانتانامو زندانی بود، امروز با امریکا بر سر یک میز نشسته و در باره توافق صلح صحبت می‌کنند.
به گفته این مقام پاکستانی، جنگ داخلی لزوماً به این معنی نیست که طالبان به کابل باز خواهند گشت.
وی گفته است:« پس از آنکه شوروی افغانستان را در سال ۱۹۸۹ ترک کرد، ۶ سال در بر گرفت تا طالبان بالای مخالفان خود پیروز شوند.»
وی ادعا کرده است:« ما (پاکستان) اکنون نفوذ و تأثیر محدودی بر طالبان داریم.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا