آخرین اخبارافغانستانتحلیلزنانسیاست

افغانستان در ٢٠٢٢؛ مهم‌ترین رویدادها!

افغانستان سال ۲۰۲۲ را در حالی پشت می‌گذارد که زنان از کار، تحصیل و حضور در اماکن عمومی منع شده و ملت با بحران اقتصادی درگیر است

مردم افغانستان سال ۲۰۲۲ را در سایه بحران اقتصادی٬ فقر و بیکاری٬ حملات گروه تروریستی داعش و اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها توسط طا-لبان٬ پشت سر گذاشتند.

طا-لبان که در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان تسلط یافتند تلاش کردند تا با برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه٬‌ منطقه و جهان به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت شناخته شوند. اما این تلاش طا-لبان بی‌نتیجه ماند.

تاکنون هیچ دولت و کشوری دولت موقت طا-لبان را به رسمیت نشناخته است. جامعه بین‌المللی همواره از طا-لبان می‌خواهد گام‌های مثبتی در راستای حقوق بشر بردارد.

از سوی دیگر، بحران اقتصادی ناشی از توقف کمک‌های بین‌المللی به افغانستان و حملات گروه تروریستی داعش و محدودیت‌های وضع شده توسط طا-لبان٬ مردم این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

رهبر القاعده در حمله پهپادی کشته شد

ایمن الظواهری رهبر گروه تروریستی القاعده که به همراه خانواده‌اش در کابل مخفی شده بود، ۳۱ جولای امسال در حمله پهپادی امریکا به هلاکت رسید. به دنبال کشته شدن ایمن الظواهری روابط امریکا با طا-لبان تیره‌تر شد. در توافقنامه دوحه که بین طرفین امضا شد٬ آمده است؛ طا-لبان به افراد یا گروه‌هایی که تهدیدی برای امریکا و متحدانش ایجاد کند٬ اجازه نمی‌دهد در افغانستان پناهگاهی داشته باشد.

عمیق‌تر شدن مشکلات اقتصادی مردم

پس از روی کار آمدن طا-لبان در افغانستان در ۱۵ اگست سال گذشته و توقف کمک‌های خارجی، این کشور شاهد افزایش بیکاری و فقر بوده و ارزش پول ملی نیز به شدت کاهش یافت.

در این میان مشکلات اقتصادی مردم افغانستان عمیق‌تر شد. سیستم بانکی به شدت آسیب دید. این وضعیت باعث تعطیلی هزاران کسب و کار شده و بیکاری، فقر و گرسنگی به سطح هشدار رسید.

بر اساس گزارش های سازمان ملل، بیش از نیمی از جمعیت این کشور به کمک نیاز دارند. بسیاری از بیماری‌ها مانند سوء تغذیه، سرخک و فلج اطفال به شدت در حال افزایش است.

وضع مقررات و محدودیت‌های جدید برای مردم

سرانجام طا-لبان در ۱۰ نوامبر ورود زنان به پارک‌ها، باغ‌ها و سالون‌های ورزشی را ممنوع اعلام کردند.

در سیستم قضایی مجازات‌های سنگینی اعمال شد. در ۷ دسمبر، فرد متهم به قتل یک تن برای اولین بار در ملاءعام اعدام شد.

وزارت تحصیلات عالی طا-لبان روز ۲۰ دسمبر طی نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که زنان این کشور «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت.

عبدالرحمن حبیب سخنگوی وزارت اقتصاد طا-لبان نیز ۲۴ دسمبر اعلام کرد که استخدام زنان در سازمان‌های محلی و بین‌المللی مردم‌نهاد در افغانستان تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.

با روی کار آمدن طا-لبان، امنیت در افغانستان تا حدی تامین شد. اما حملات گروه تروریستی داعش علیه مردم به ویژه اقلیت‌های مذهبی همچنان ادامه یافت. داعش مسئولیت اکثر حملاتی را که طی سال روان در افغانستان رخ داد، بر عهده گرفت. صدها نفر در این حملات جان خود را از دست دادند.

مواد مخدر

طا-لبان در ماه اپریل سال‌جاری کشت، تولید و مصرف هرگونه ماده مخدر و نوشیدنی الکولی را در سراسر افغانستان ممنوع اعلام کرد.

اگر چه تولید و فروش الکول در دوره پیش از طا-لبان نیز در افغانستان به طور رسمی ممنوع بود اما تولید و مصرف مخفیانه آن در سراسر این کشور صورت می‌گرفت.

بسیاری از مردم افغانستان به دلیل فقر و بحران اقتصادی به سوی کشت خشخاش و گیاه شاهدانه روی آورده‌اند.

افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان به شمار می‌رود. براساس آمار سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ افغانستان بیش از ۸۵ درصد تریاک جهان را تولید کرده است.

افغانستان سال ۲۰۲۲ را در حالی پشت می‌گذارد که زنان از کار، تحصیل و حضور در اماکن عمومی منع شده و ملت با بحران اقتصادی درگیر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا