آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثخبر های مهمسیاستگزارش

افغانستان در ۹۷؛ چالش‌ها و فرصت ها

سال ۹۷ شاهد بیشترین تلاش‌ها برای روند صلح بود. زلمی خلیلزاد در جریان همین سال ۴ بار با نمایندگان طالبان دیدار داشت. یک بار در امارات متحده عرب و سه بار در قطر. کشورهای همسایه، روسیه، چین و ایالات متحده امریکا بسیج شدند تا صلح پایدار در افغانستان برقرار شود


سال ۱۳۹۷ خورشیدی در حالی سپری شد که افغانستان در آن شاهد تحولات و حوادث گسترده، چالش‌ها، خطرات و رویدادهای گوناگون بود.
در روز اول سال ۹۷ خورشیدی، کابل شاهد حمله انتحاری بر مردمی بود که می‌خواستند سال نو را در کارته سخی این شهر تجلیل کنند. رویدادهای امنیتی همین طور ادامه یافته، در ماه اسد سال گذشته شهر غزنی برای چند روز سقوط کرد، حملات متعدد امنیتی بالای ولسوالی‌های اجرستان و ارزگان خاص صورت گرفت، شهر فراه مورد تهاجم گسترده طالبان قرار گرفت و در آخرین مورد هم پاسگاه‌های اردوی ملی در ولایت بادغیس مورد تهاجم سخت طالبان قرار گرفت.
جنرال عبدالرازق فرمانده پیشین پولیس قندهار در سال ۹۷ ترور شد. صبغت‌الله مجددی رییس جمهور موقت مجاهدین نیز در اواخر سال ۹۷ در گذشت.
تنش میان بلخ و کابل کماکان ادامه یافته و در آخرین روزهای سال گذشته خورشیدی، بار دیگر شهر مزارشریف میدان نزاع کابل و نیروهای محلی بود. فرمانده پولیس جدید بلخ با کاروانی از نیروهای ویژه پولیس وارد مزارشریف شده و با پولیس فرماندهی امنیه بلخ درگیر شد. در ادامه رویدادهای امنیتی دست کم سه نامزد وکیل کشته شده و روند انتخابات از سوی طالبان سبوتاژ شد.
در همین سال ۹۷ برای نخستین بار آتش‌بس سه روزه‌ای میان نیروهای ملی امنیتی و دفاعی و گروه طالبان بر قرار شد. نخستین بار بود که عید فطر در آرامش نسبی سپری شد.
انتخابات:
انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان با تمام فضاحت و بی‌نظمی‌های آن برگزار شد. در این انتخابات تقلب در حدی بود که تاکنون نیز نتیجه نهایی انتخابات اعلان نشده. انتخابات پارلمانی در غزنی اصلاً برگزار نشد و در ولایت قندهار با یک هفته تاخیر برگزار شد.
کمیشنران اسبق برکنار شده و با تعدیل قانون انتخابات، کمیشنران جدید گماشته شدند.
دسته‌های انتخاباتی برای ریاست جمهوری شکل گرفته و سیاسیون در صف‌های مشخص بسیج شدند. آخرین تحول انتخاباتی در سال گذشته خورشیدی نیز تعویق دوباره تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از ۲۹ سرطان به ۶ میزان بود.
روند صلح:
سال ۹۷ شاهد بیشترین تلاش‌ها برای روند صلح بود. زلمی خلیلزاد در جریان همین سال ۴ بار با نمایندگان طالبان دیدار داشت. یک بار در امارات متحده عرب و سه بار در قطر. کشورهای همسایه، روسیه، چین و ایالات متحده امریکا بسیج شدند تا صلح پایدار در افغانستان برقرار شود.
دوبار نشست مسکو برگزار شد. ریاست جمهوری هیئت مذاکره کننده صلح را اعلام کرد، ولی این هیئت مورد تایید سیاسیون داخلی و کشورهای بیرون واقع نشد. سیاسیون به دیدار طالبان در مسکو شتافتند و قرار شد مذاکرات بیشتری انجام شود. دولت از مذاکرات مسکو استقبال نکرد، ولی پیش از آن وعده مذاکرات بدون قید و شرط را به طالبان داده بود.
سرانجام مذاکرات امریکایی‌ها و طالبان در قطر به نتایجی دست یافته و اعلان شد که به زودی شاهد امضای توافق‌نامه‌ای خواهیم بود، ولی تلاش‌ها برای مذاکرات مستقیم دولت و طالبان به نتیجه‌ای نرسید.
آخرین مورد مهم سال ۹۷ نیز چالشی بود که اظهارات حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس جمهور غنی در ایالات متحده به بار آورد. این جنجال در حدی بود که ایالات متحده اعلام کرد با مشاور امنیت ملی تماسی نخواهد داشت، او نمی‌تواند روادید سفر به امریکا را دریافت کند و معاشات کارمندان شورای امنیت ملی افغانستان را امریکا نمی‌پردازد.
این رویدادهای مهم سال ۹۷ بود، روز اول سال ۹۸ خورشیدی نیز در کابل دوباره شاهد حملات تروریستی بر کارته سخی بودیم. تا سال بعد….

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا