آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهمنطقه

افغانستان دهلیز وصل ازبیکستان و روسیه به جنوب آسیا

رییس‌جمهور محمد اشرف غنی در یک سفر رسمی شام امروز به ازبیکستان رفت و قرار است با رییس جمهور و نخست‌وزیر آن کشور دیدار کند.

شاه حسین مرتضوی که در همین رابطه در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت می‎کرد، گفت: رییس جمهوری در این سفر با رییس جمهور و نخست‎وزیر ازبیکستان دیدار ودر باره گسترش روابط وهمکاری‎های دوجانبه، اعلامیه‎های مشترک را امضا خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دید، شاه حسین مرتضوی گفت که افزون بر این موافقت‎نامه‎هایی در بخش‎های امنیت، ترانزیت زمینی و هوایی، اقتصاد، تجارت، انرژی و زراعت میان وزیران بخش‎های مربوطه میان از سوی دو کشور امضا خواهد شد.

درهمین حال، مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت وصنایع گفت: از میان ۲۱ موافقت‏نامه‎ای که در سفر رییس جمهوری به ازبیکستان، با مقام‎های آن کشور امضا خواهد شد، دو موافقت‎نامه آن به عرصه تجارت واقتصاد مربوط می‎شود.

آقای قوقندی افزود، با امضای موافقت‎نامه ترانزیت میان افغانستان وازبیکستان، افغانستان به دهلیز وصل ازبیکستان به آسیای جنوبی، آسیای میانه وچین بدل خواهد شد.

گفتنی است که ازبیکستان در شمال افغانستان با داشتن شبکه وسیع خط آهن، راه ترانزیتی خوبی برای کالاهای افغانستان به شرق اروپا محسوب شده و افغانستان با اتصال به پاکستان کوتاه‎ترین راه برای آسیای مرکزی برای وصل شدن به جنوب آسیا است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا