آخرین اخباراجتماعافغانستان

افغانستان دومین کشور خطرناک برای خبرنگاران

از ۲۷ حوت«روز جهانی خبرنگار»، با تقدیر از فعالیت‌های خبرنگاران ولایت بلخ، بزرگداشت به عمل آمد.
به گزارش خبرگزاری دید، هفته‌نامه آویژه، یکی از رسانه‌های چاپی مزار شریف، از روز جهانی خبرنگار تجلیل کرد که در این برنامه«سید ظاهر عادلی» خبرنگار خبرگزاری دید در مزار شریف و تعداد دیگری از خبرنگاران، به دلیل فعالیت‌های خوب رسانه‌ای تقدیر شدند.


بشیر انصاری، رییس کمیته مصئونیت خبرنگاران شمال، افغانستان را دومین کشور خطرناک برای فعالیت رسانه‌ای دانست و گفت: در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۰۰ قضیه در این کمیته ثبت شده و ۱۲ خبرنگار، در جریان انجام وظیفه شان کشته شده‌اند.
وی افزایش برنامه‌های آگاهی‌دهی برای تامین مصئونیت جانی خبرنگاران را یکی از راه حل‌ها برای کاهش خطرات دانست و تاکید کرد: کمیته آنان برای سال آینده، برنامه‌های آموزش مصئونیت کاری خبرنگاران را افزایش خواهد داد.
مبینه ساعی، مسوول دفتر«نی» یا حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در حوزه شمال، مشکلات مالی رسانه‌ها را چالش دیگری فراراه کار خبرنگاری عنوان کرد و گفت: در سال جاری چندین رسانه از فعالیت باز مانده‌اند و بخش عظیمی از کارمندان رسانه‌ها، شغل خود را از دست داده و از مسلک خود فاصله گرفته‌اند.
وی گفت که این مشکلات بالای کمیت و کیفیت برنامه‌های رسانه‌ها نیز تاثیرات ناگواری به جا گذاشته است.
ذبیح‌الله احساس، خبرنگار آژانس پژواک به این باور است که با وجود همه مشکلات و کاستی‌ها، کار خبرنگاری در کشور، رو به رشد و امیدوارکننده است.
وی افزود: یک دهه پیش شمار خبرنگاران بسیار اندک بود؛ اما در سال‌های اخیر تعداد خبرنگاران و رسانه‌ها نیز افزایش یافته‌اند و از سوی دیگر برخورد خبرنگاران و رسانه‌ها مسلکی‌تر و هدفمندانه‌تر شده‌اند. به باور وی هیچ مشکلی نمی‌تواند صدای رسای خبرنگاران را خاموش سازد.
با آمدن نظام پسا طالبانی زمینه گسترش آزادی بیان و فعالیت گسترده رسانه‌ها در کشور فراهم شده؛ اما در ۵ سال اخیر کار رسانه‌ای با دشواری‌های زیادی مواجه بوده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا