آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهتحلیل

افغانستان صلح‌آمیز کلید توسعه اقتصادی منطقه!

صلح و ثبات در افغانستان ارتباط ترانزیتی را در کل منطقه آسیا بهبود می‌بخشد، زیرا بی‌ثباتی افغانستان بر بی‌ثباتی همسایگان و ثبات آن‌ بر ثبات منطقه نیز تأثیر می‌گذارد. یک افغانستان صلح‌آمیز به نفع منطقه و بالاتر از همه به نفع پاکستان خواهد بود

افغانستان

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

پس از خروج نظامیان امریکایی، ورود افغانستان به مرحله جدید، ترس از افغانستان بی‌ثبات و تهدید احتمالی بحران انسانی و چالش‌های بالقوه را برای کشورهای همسایه تشدید کرده است. برای پاکستان، ثبات در افغانستان به معنای ثبات در پاکستان است. بنابراین، پاکستان نه تنها متعهد به کمک مستقیم بشردوستانه شده است، بلکه جهان را برای تعامل با افغانستان تشویق کرده است. مردم افغانستان از فقر، کووید-۱۹، بهداشت نامناسب و هوای سرد رنج می‌برند.
پاکستان به تسهیل و حمایت از صلح و ثبات در افغانستان با همکاری نزدیک با جامعه بین‌المللی متعهد باقی مانده است. با وجود خفقان اقتصادی، پاکستان فداکارانه به افغان‌ها در رسیدگی به مسایل اقتصادی، بشردوستانه و امنیتی کمک می‌کند. اسلام‌آباد تجارت و ترانزیت را برای افغانستان تسهیل کرده است. این کشور بر این باور است که توسعه اقتصادی کلید شکوفایی هر کشوری است و پوتانسیل افغانستان به عنوان دروازه‌ای برای ارتباط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه نه تنها برای افغانستان بلکه برای منطقه نیز محرک با اهمیتی است.
ادغام اقتصادی افغانستان، حکومت را در این کشور مقید خواهد کرد و می‌تواند سیاست‌های آن را به شکل مثبت تحت تاثیر قرار دهد.
از بعد اقتصادی، افغانستان پس از تسلط طا-لبان ناپایدار است. جامعه جهانی دارایی‌های این کشور را مسدود کرده است. اقتصاد افغانستان که به کمک‌ها وابسته است، ۷۵ درصد مصارف عمومی به کمک‌های مالی متکی است. تخمین زده می‌شود که تقریباً نیمی از ۴۰ میلیون مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. سازمان ملل متحد همچنین هشدار داده است که در صورت عدم رسیدگی به بحران‌های سیاسی و اقتصادی افغانستان، حدود ۹۷ درصد از جمعیت افغانستان ممکن است زیر خط فقر فرو روند.
صلح و ثبات در افغانستان ارتباط ترانزیتی را در کل منطقه آسیا بهبود می‌بخشد، زیرا بی‌ثباتی افغانستان بر بی‌ثباتی همسایگان و ثبات آن‌ بر ثبات منطقه نیز تأثیر می‌گذارد. یک افغانستان صلح‌آمیز به نفع منطقه و بالاتر از همه به نفع پاکستان خواهد بود.
مسیر زمینی اتصال، از افغانستان به آسیای میانه جایگزین مؤثرتر و ارزان‌تری نسبت به مسیرهای کنونی پاکستان از طریق ایران یا چین خواهد بود. با این پیوند، پاکستان در واقع می‌تواند فرصت‌های بازار را برای کالاها و محصولات کشاورزی خود به دست آورد و روابط با افغانستان و فراتر از آن را بهبود بخشد.
افغانستان راه را برای رشد اقتصادی بیشتر پاکستان باز خواهد کرد. اتصال اقتصادی با صلح در افغانستان درهم تنیده است. پاکستان به طور خاص و منطقه به طور عام با بار اقتصادی بی‌ثباتی افغانستان روبرو خواهد شد. توسعه اقتصادی نه تنها پاکستان بلکه کل منطقه، به صلح در افغانستان بستگی دارد. پیشنهادات پاکستان برای تعمیق تعامل اقتصادی، غلبه بر چالش‌های کنونی است که افغانستان با آن مواجه است.

نویسنده

صایمه افضل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا