آخرین اخبارجهانسیاست

افغانستان محور دیدار وزرای خارجه روسیه و ازبیکستان

خبرگزاری دید: وزرای خارجه روسیه و ازبیکستان در مورد ثبات و امنیت منطقه به تفصیل تبادل نظر کردند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته در گفت‌وگو با بختیار سعیدوف همتای ازبیکستانی خود در مسکو پیرامون اقدامات بیشتر برای تقویت ثبات و امنیت در منطقه صحبت کرده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که پس از گفت‌وگوهای دیپلمات‌های ارشد دو کشور منتشر کرد، گفته است: وضعیت افغانستان و اقدامات بیشتر برای تقویت ثبات و امنیت در منطقه به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

به گفته این وزارت‌خانه، لاوروف در جریان بحث درباره مسایل امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی، ارزیابی روسیه از وضعیت کنونی اوکراین و روند عملیات ویژه نظامی را تشریح کرد.

وزرای امور خارجه دو کشور همچنین درباره طیف وسیعی از موضوعات مربوط به تقویت بیشتر مشارکت راهبردی، اتحاد و همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه روسیه و ازبیکستان از جمله مولفه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی، علمی و فنی و همچنین مولفه‌های فرهنگی و بشردوستانه بحث و تبادل نظر کردند.

در این بیانیه افزوده شده است که دیپلمات‌های ارشد «برنامه تماس‌های بین ایالتی آینده در سطوح عالی را بررسی کردند».

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه بیان داشته است: بر اهمیت همکاری در بستر سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا که نباید به شرایط کنونی بین‌المللی وابسته باشد، تاکید شده است.

طرفین به تقویت هماهنگی در انجمن‌های مشترک، چارچوب کشورهای مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا توجه ویژه‌ای داشتند. 

سعیدوف نیز به نوبه خود به همتای روس خود از آمادگی برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ازبیکستان در ۹ جولای اطلاع داد. طرف روس حمایت کامل خود را از این رویداد مهم سیاسی اعلام کرده و آمادگی خود را برای ارایه کمک‌های سازمانی در برگزاری آن برای شهروندان ازبیکستانی اعلام کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا