آخرین اخبارجهانسیاست

افغانستان محور گفت‌وگوی تیلفونی پوتین و رحمان

خبرگزاری دید: رییس جمهور روسیه با رهبران تاجیکستان و ترکمنستان تیلفونی گفت‌وگو کرد.
پوتین و رحمان

وزارت امور خارجه روسیه به تازگی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز گذشته با امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان و سردار بیردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان در رابطه به موضوعات مورد علاقه و منطقه‌ای تبادل نظر کرده است.
این گفت‌وگوها که به مناسبت ۳۰ امین سالگرد روابط دیپلماتیک بین روسیه و تاجیکستان و ترکمنستان صورت گرفته است، طرفین روی موضوعات دوجانبه و دورنمای همکاری‌های استراتژیک رایزنی کردند.
در اعلامیه‌ای که از سوی این وزارت منتشر شده آمده است که پوتین با همتای تاجیکستانی‌اش در مورد موضوعات آجندای کار دوجانبه تبادل نظر کرده و بر عزم خود برای تقویت مشارکت استراتژیک و اتحاد بین روسیه و تاجیکستان تأکید کرده است.

پوتین و رحمان
جوانب بر اهمیت اجرای مستمر توافقات حاصل‌شده در سفر رییس جمهور تاجیکستان به روسیه در دسمبر ۲۰۲۱ و هماهنگی نزدیک اقدامات در چارچوب سازمان‌های چندجانبه نیز تأکید کردند.
در همین حال، ایگور لیاکین فرولوف سفیر روسیه در تاجیکستان در مصاحبه‌ای گفته است: به دنبال تهدیدات ناشی از افغانستان، روسیه به کمک خود به نیروهای مسلح تاجیکستان برای تقویت توان دفاعی این کشور ادامه خواهد داد.
سفیر روسیه تاکید کرد: در پی افزایش تهدیدات به تاجیکستان از خاک افغانستان، طبیعتاً، روسیه به کمک نیروهای مسلح جمهوری (تاجیکستان) برای افزایش توان دفاعی‌اش ادامه خواهد داد.
وی افزوده است که برنامه نوسازی نیروهای مسلح تاجیکستان از سوی روسیه که از طریق آن تسلیحات و تجهیزات نظامی به این جمهوری آسیای مرکزی عرضه می‌شود، نقش مهمی در توسعه موفقیت‌آمیز همکاری‌های نظامی و فنی بین مسکو و دوشنبه دارد.
سفیر روسیه همچنین بیان داشته است: سیستم‌های موشکی زمین به هوای اس-۳۰۰ در حال حاضر برای محافظت از حریم هوایی جمهوری (تاجیکستان) در حالت آماده باش رزمی قرار دارد.
گفتنی است که روسیه نگران نفوذ شبه‌نظامیان از خاک افغانستان به داخل کشورهای متحد این کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا