آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

افغانستان و ازبیکستان تفاهمنامه ده ساله انتقال برق امضا کردند

وزارت امور خارجه از امضای تفاهمنامه ده‌ساله انتقال برق از ازبیکستان به افغانسان خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور خارجه کشور با نشر خبرنامه‌ای گفته که این تفاهم‌نامه میان احمد داوود نورزی رییس شرکت برق‌رسانی برشنا و داداجان عیسکولوف، رییس هیئت مدیرهٔ شبکهٔ ملی برق ازبیکستان به امضا رسیده است.

بربنیاد معلومات وزارت امور خارجه، این تفاهم‌نامه روز جمعه (۷ سنبله) با حضور محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه و عمراکوف سردار اکتومویچ، معاون صدراعظم و وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی ازبیکستان به امضا رسیده است.
در اعلامیه وزارت امور خارجه آمده است که با تطبیق این تفاهم‌نامه، برای ولایت‌های شمالی‌، مرکزی، جنوب، جنوب‌غربی و پایتخت کشور برق ۲۴ ساعته فراهم می‌گردد. افغانستان بخش عمده برق مورد نیازش را از کشورهای همسایه وارد می‌کند.
بر اساس این تفاهم‌نامه، پس از تکمیل لین انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت که توسط ازبیکستان و حمایت مالی بانک انکشاف آسیا به ارزش حدود۱۰۰ میلیون دالر امریکایی ساخته می‌شود، در سال اول و دوم، ۴.۲۵ گیگاوات‌ در ساعت و در سال‌های بعدی، ۶ گیگاوات‌ در ساعت انرژی برق به افغانستان صادر خواهد شد.
این تفاهم‌نامه هنگامی به امضا می‌رسد که چندی پیش شرکت برق‌رسانی برشنا اعلام کرده بود که تاجیکستان به دلیل کمبود آب، صادرات برقش را به افغانستان از ۳۵۰ میگاوات به ۴۰ میگاوات کاهش داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا