آخرین اخبارافغانستانمنطقه

افغانستان و ازبیکستان روی تامین امنیت تاکید کردند

در سفر محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور به ازبیکستان طرفین بر تامین امنیت و ثبات منطقه تاکید کرده و گفت‎وگوهای صلح را یگانه راه حل اختلافات عنوان کردند.
در اعلامیه مشترک افغانستان و ازبیکستان بر ضرورت حل سیاسی و مصالحه حکومت و طالبان با مدیریت دولت افغانستان تاکید شده است.
به نقل از ارگ، در سفر رییس جمهور غنی به ازبیکستان و دیدار با مقامات آن کشور، موافقت‎نامه‎هایی در بخش‎های تجاری، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و ترانزیتی امضا شد و در پایان دو کشور با نشر اعلامیه‎ای ۱۷ ماده‎ای دیدگاه‎های شان را به نشر رساندند.
در اعلامیه مشترک دو کشور بر ضرورت همکاری‎های دوجانبه تاکید شده و آغاز پرواز‎های مستقیم کابل-تاشکند، ایجاد کنسولگری افغانستان در «ترمذ»، امضای توافق‎نامه‎های مختلف و روابط دو جانبه به عنوان نزدیکی و توسعه روابط دو کشور خوانده شد.
در ماده اول اعلامیه مشترک دو کشور آمده است: « با گذار از مرحله دیدگاه مشترک به سوی اقدامات عملی جهت توسعه و تحکیم هرچه بیشتر همکاری‎های وسیع براساس احترام متقابل، برابری، حسن همجواری و منافع مشترک، دو طرف آمادگی خویش را برای ایجاد و انکشاف چارچوب حقوقی روابط دو جانبه، راه اندازی مشورت‌های سیاسی در سطوح مختلف و تقویت مشارکت متقابل ابراز نمودند.»
همچنان در بخش‎های دیگر اعلامیه مشترک دو کشور آمده است که هر دو جانب بر همکاری‎های دو جانبه بر اساس پیمان‎های بین‎المللی ادامه داده و راه‎های حل مشترک مبارزه با تروریزم و انکشاف سرمایه‎گذاری، توسعه روابط سیاسی و ثبات منطقه‎ای را جست‎وجو می‎کنند.
در دیدار دو جانب در شهر تاشکند، توافق‎نامه‎های همکاری دو جانبه میان مقامات دو کشور با حضور داشت رییسان جمهوری افغانستان و ازبیکستان امضا شد.
احداث خط آهن مزارشریف – هرات، ساخت خط انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت سرخان دریا- پلخمری و بازسازی تونل سالنگ از مسایلی است که شامل این توافقات می‎شود.
گفتنی است که ازبیکستان در شمال افغانستان، با داشتن مرز مشترک و وصل بودن از طریق خط آهن به کشور‎های اروپایی می‎تواند دهلیز خوبی برای وصل افغانستان به اروپای شرقی باشد.
از جانب دیگر افغانستان نیز پوتانسیل آن را دارد که راه وصل کشورهای آسیای میانه به بازارهای آسیای جنوبی باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا