آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانسیاست

حامد کرزی در کنفرانس وحدت اسلامی تهران:

اقدامات تروریستی نتوانسته وحدت اسلام افغانستان را خدشه‌دار کند/ تجربه جمهوری اسلامی ایران در حکومت‌داری و استقلال موفقانه است

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور که برای اشتراک در سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی به تهران سفر کرده است، در این کنفرانس گفت: تمام اقدامات خرابکارانه نتوانسته وحدت مذاهب اسلامی را در افغانستان خدشه دار بسازد. وضعیت مذاهب اسلامی در افغانستان در قانون اساسی ما بر پایه عدالت تسجیل گردیده است.


حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور که برای اشتراک در سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی به تهران سفر کرده است، در این کنفرانس گفت: تمام اقدامات خرابکارانه نتوانسته وحدت مذاهب اسلامی را در افغانستان خدشه دار بسازد. وضعیت مذاهب اسلامی در افغانستان در قانون اساسی ما بر پایه عدالت تسجیل گردیده است.


رییس جمهور کرزی همچنان با اشاره به بازه زمانی که در راس دولت افغانستان قرار داشت، افزوده است:در دوره ۱۴ ساله‌ای که من ماموریت خدمت در دولت جمهوری اسلامی افغانستان بودم، روابط مسالمت‌آمیز و متوازن با همسایه‌ها خصوصاً جمهوری اسلامی ایران و نیز عربستان سعودی را برقرار ساختیم.
آقای کرزی با اشاره به تجربیات و سیاست‌های جمهوری اسلامی گفت:« تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران در زمینه درهم آمیختن ارزش‌های دینی با دستاوردهای معاصر، نشان داده است که می‌توان راه ترقی و استقلال را موفقانه پیمود.»
رییس جمهور پیشین کشور به مسئله روند صلح کشور نیز اشاراتی کرد:« اخیراً ابتکاراتی در زمینه صلح برای افغانستان آغاز شده است. نشست صلح مسکو با حضور تحریک طالبان و شورای‌عالی صلح افغانستان و اقدامات جدید ایالات متحده سبب امیدواری‌هایی شده است و من از جمهوری اسلامی ایران نیز درخواست می‌کنم که در این زمینه همکاری همه جانبه نماید.»
در همین حال، حسن روحانی رییس جمهور ایران، منطق اسلام را آزادی جوامع انسانی دانست و تاکید کرد: «پیامبر اسلام مسیر نور و هدایت را برای جهانیان به ارمغان آورد.»


وی افزود: عزت مسلمانان در جهان، در گرو به رسمیت شناخته شدن آزادی مورد نظر پیامبر است و آنچه امروز امریکا از منطقه می‌خواهد، بردگی است.
رییس جمهور ایران با بیان این که مبنا قلدری و منافع امریکا نیست بلکه احترام به حقوق و منافع ملت هاست، تصریح کرد: اختلاف جهان اسلام با امریکا بر سر آزادی و بندگی است.
وی شرایط امروز منطقه را سخت و ناگوار توصیف کرد و یادآور شد: شرایط فلسطین، لیبیا، سوریه، یمن و حتی شرایط در افغانستان، پاکستان و عراق چیزی نیست که مورد انتظار جامعه اسلامی باشد.
وی افزود: عزت و سربلندی مسلمانان در منطقه و جهان بر آن آزادی است که پیامبر برای ما آورد برای همه مسلمانان به رسمیت شناخته شود.
روحانی با بیان این که اختلاف ما با آن‌ها(غرب) اختلاف آزادی و بردگی است، افزود: آن‌ها می گویند همه جهان باید امریکایی فکر کند و به ارزش‌های امریکا احترام بگذارند، ما می‌گوییم همه انسان‌ها آزاد هستند همان گونه که می‌فهمند و درک می‌کنند و مصلحت خود و جهان را می‌دانند باید بیندیشند و آرمان‌هایی را مورد احترام قرار دهند که آن راه سعات انسان‌ها را تضمین می‌کند.
وی تاکید کرد: این اختلاف یک اختلاف بلندمدت در طول قرن هاست، قبل از جنگ جهانی اول و بعد از جنگ جهانی دوم همه جا این اختلاف دیده می‌شود.
سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی صبح امروز – شنبه – با حسن روحانی رییس جمهور ایران، حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان و با شعار «قدس، محور وحدت امت» با شرکت بیش از ۳۵۰ مهمان از ۱۰۰ کشور در سالون اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا