آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

اقوام مختلف خواستار درج نام شان در شناسنامه برقی هستند

به تازه‌‏گی نمایندگان اقوام سادات، قرلُق، بیات، تیموری، قبچاق، خلیلی، مغول و غوری به دیدار معاون دوم ریاست جمهوری رفتند وخواستار ذکر قوم شان در شناسنامه‌‏های برقی شدند.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور در این نشست تاکید کرده است که شناسایی هویت، یکی از ارکان اصلی حقوق بشری افراد است و در همه اقوام از جانب حکومت‌ها در نظر گرفته شده و طبق قانون تطبیق می‌گردد.
در همین حال، آقای دانش تعدد اقوام را سرمایه اجتماعی و نماد تنوع در کشور توصیف کرده که با حفظ تکثر و گوناگونی اقوام مختلف کشور، می‌بایست یگانگی و انسجام اجتماعی میان مردم تقویت شود.
در این دیدار، سید محمدعلی جاوید به نمایندگی از اقوام سادات، قرلُق، بیات، تیموری، قبچاق، خلیلی، مغول و غوری صحبت کرده و درخواست دیدارکنندگان را در باره ذکر نام اقوام یادشده در شناسنامه‌های برقی مطرح کرد.
آقای جاوید افزده است که بسیاری از اقوام ذکرشده، در حکومت‌های گذشته افغانستان با هویت قومی خود شان تذکره دریافت کرده‌اند و تقاضای شان از حکومت وحدت ملی این است که این رویه همچنان ادامه داشته باشد.
وی تصریح کرده که باقی اقوام نیز درخواست ذکر هویت مستقل را در تذکره الکترونیک دارند و حکومت می‌تواند با ایجاد یک کمیسیون، آن را بررسی و در این زمینه تصمیم بگیرد.
در پایان این دیدار، معاون رییس جمهور با اشاره به مطالبات دیدارکنندگان، وعده سپرد که پیشنهادات آنان را پیگیری خواهد کرد.
با این همه، بحث ذکر اقوام و توزیع شناسنامه‏های برقی در کشور از جنجال‏های کلان کنونی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا