آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

القاعده و پاکستان؛ فراز و فرود یک رابطه تروریستی

خبر مرگ ایمن الظواهری در حالی به نشر می‌رسد که در آغاز ماه جوزا سازمان ملل در گزارشی اظهار داشت که شبکه القاعده در ۱۲ ولایت افغانستان با داشتن ۶۰۰ جنگجو فعال می‌باشد.

بعضی از رسانه‌های معتبر بین‌المللی به نقل قول از سازمان‌های استخباراتی کشورهای ضد شبکه القاعده گزارش می‌دهند که رهبر بزرگترین شبکه تروریستی دنیا- ایمن الظواهری- در مربوطات آن طرف خط مرزی دیورند، در خاک پاکستان کشته شده است.
ایمن الظواهری بعد از کشته شدن اسامه بن لادن در شهر ایبت‌آباد پاکستان از طرف شبکه القاعده به عنوان رهبر این گروه انتخاب گردید. ایمن الظواهری دومین مغز متفکر شبکه القاعده بعد از اسامه بن لادن و دستیار گذشته است. از او در زمان اسامه بن لادن هسته مرکزی طراح برنامه‌های القاعده نیز یاد شده است و گفته می‌شود که حملات ۱۱ سپتمبر به ایالات متحده امریکا کار او می‌باشد. ایمن الظواهری در سال ۱۹۵۱ در شهر قاره مصر به دنیا آمده است و قبل از این که با شبکه القاعده بپیوندد داکتر چشم و از بنیان گذاران جهاد مصر می‌باشد. ایمن الظواهری در سال ۲۰۰۱ در ولایت خوست افغانستان نیز دیده شده است. خبر مرگ ایمن الظواهری در حالی به نشر می‌رسد که در آغاز ماه جوزا سازمان ملل در گزارشی اظهار داشت که شبکه القاعده در ۱۲ ولایت افغانستان با داشتن ۶۰۰ جنگجو فعال می‌باشد. از طرفی در این گزارش آمده است که شبکه القاعده با گروه طالبان نزدیکی زیاد دارد و گروه طالبان با مشوره این شبکه توافق نامه صلح را با امریکا به امضاء رسانیده است و تاکید داشته‌اند که روابط تاریخی این گروه هرگز معامله نخواهد شد. هرچند تاهنوز شبکه القاعده مرگ رسمی ایمن الظواهری را تایید نکرده، اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد ایمن الظواهری کشته شده است که ذیلاً به چند دلیل آن می‌پردازیم.
1- عدم ظاهر شدن او در پیام های تصویری: ایمن الظواهری قبلاً همین که یکی از فرماندهان القاعده کشته می‌شد بلافاصله در یک پیام غم شریکی حاضر می‌شد و از قهرمانی‌های فرماندهان خود یاد کرده و کوشش می‌کرد تا پیام هایی را به جانب اعضای دیگر خود برساند که حاوی مطالب مهم و ادامه خط مش این گروه باشد. اما اعضای برجسته این گروه در نقاط مختلف جهان چون قام الریمی در یمن، قسام الاردنی در شام( سورسیه) و ابو مصعب در مغرب کشته شدند، ولی بر عکس گذشته هیچ پیام از طرف وی در رابطه به آن‌ها به نشر نرسید. این خود نشان می‌دهد که ظواهری کشته شده است در غیر آن حتماً در پیام‌های تصویری از فرماندهان خود در کشوی های مختلف قدر دانی نموده و با اعضای خانواده‌های شان غم شریکی می‌کرد.
۲- خاموشی ایمن الظواهری در برابر کنش‌های امریکا در افغانستان: چندی قبل بعد از توافق نامه صلح گروه طالبان با امریکا بحث خروج نیروهای خارجی مطرح شد، حرف و حدیث‌هایی در مورد این که آیا جنگ امریکا در افغانستان خاتمه یافته است یا خیر؟ آيا امریکا دشمن واقعی خود، القاعده را در افغانستان به شکست مواجه نموده است که حالا به عجله می‌خواهد افغانستان را ترک کند؟ وزیر خارجه امریکا در یکی از سخنرانی‌های خود گفت: القاعده در افغانستان نابود شده است و تنها چند صد تن از اعضای آن در افغانستان باقی مانده است. اما بعداً سازمان ملل در گزارش خود اعلان کرد که این شبکه در ۱۲ ولایت افغانستان صدها جنگجوی فعال و رابطه نزدیک با گروه طالبان دارد. ایمن الظواهری حتی با چنین واکنش‌هایی از سوی ایالات متحده امریکا نیز پیامی نداد. این مورد نیز خلاف اصول شبکه القاعده است؛ زیرا این شبکه در مقابل هرکنش ایالات متحده امریکا از خود واکنش نشان داده است و رهبر این شبکه واکنش‌های خود را همواره از طریق پیام های تصویری به مخالفین خود رسانیده است. مگر حالا چرا هیچ پیام صوتی و یا تصویری به دسترس رسانه‌ها قرار داده نمی‌شود، چون رهبر این گروه کشته شده است.
2- شبکه‌های تروریستی معمولاً زمانی که رهبران شان کشته می‌شوند به زودی مرگ او را برملا نمی‌کنند چنانچه گروه طالبان از همراهان این گروه در پنهان کاری مرگ رهبران خود تجربه کافی دارند و این کار را این گروه‌ها بدان جهت انجام می‌دهند که اعلام یک بارگی مرگ رهبر تاثیر منفی بر تمامی ساختارها، حتی بر اجرای حملات انتحاری و جنگ‌های این گروه‌ها در میادین جنگ می‌اندازد. به همین دلیل رهبری این شبکه‌ها مرگ رهبران شان را برای آنکه شبکه‌های شان دچار از هم گسیختگی نشود، تا ترتیب و تنظیم و رفع خلاها پنهان نگه می‌دارند.
یادداشت: آرای مطرح شده در این مطلب مربوط به نویسنده بوده و خبرگزاری دید در قبال آن نظر مشخصی ندارد.

نویسنده

شمس حقجو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا