آخرین اخبارافغانستان

امارت اسلامی امنیت عزاداران حسینی را تامین کند

خبرگزاری دید: همزمان با فرا رسیدن محرم‌ و دهه عاشورا شهروندان و برگزار کنندگان مراسم‌های عاشورا می‌گویند که امارت اسلامی باید امنیت عزاداران حسینی را تامین کند.

رییس مرکز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تبیان به مناسبت دهه عاشورا می‌گوید که امارت اسلامی، مردم و رسانه باید در برگزاری با شکوه مراسم عاشورا نقش فعال داشته باشند.

سید عیسی حسینی مزاری رییس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در مورد برگزاری مراسم عاشورا در کشور گفت که اگر امسال نسبت به سال‌ها دیگر عاشورا کم‌رنگ است فقط بحث امنیتی مطرح است.

آقای حسینی افزود که چهار عنصر در برگزاری پر شور عاشورا نقش اساسی دارد. اولین عنصر حکومت است، امارت اسلامی باید در برگزاری پر شور عاشورا سهم فعالانه داشته باشد و از این فرصت برای صحبت با مردم استفاده کند.

دومین عنصر در برگزاری عاشورا مبلغین و وعاظ هستند، مبلغین و وعاظ می‌توانند در انتقال پیام عاشورا به مردم نقش اساسی داشته باشند.

وی افزود که مسئولان هیئت‌های عاشورا باید در انتخاب مبلغین در ایام عاشورا دقت داشته باشند تا افراد بی‌سواد را انتخاب نکنند، مبغلین باید از ارزش‌های قیام حسینی به مردم بگویند و از هیچ کس ترس نداشته باشند‌.

این در حالی است که پیشتر گزارش شده بود که امارت اسلامی برخی از محدودیت‌ها را در رابطه به برگزاری محرم در مناطق شیعه نشین وضع کرده است، اما ذبیح الله مجاهد این گفته ها را رد کرد.

با آن هم گزارش‌ها از نواحی مختلف شهر کابل می‌رساند که نیروهای طا-لبان اجازه نمی‌دهند تا مردم از بیرق‌های عاشورایی استفاده کنند.

سومین عنصر در برگزاری عاشورا مردم است، مردم باید پر شور و اشتیاق به سان گذشته مراسم عاشورا را برگزار کنند و در تامین امنیت مراسم‌های عزاداری با نیروهای امنیتی امارت اسلامی همکاری کنند.

چهارمین عنضر که می‌تواند در برگزاری عاشورا نقش اساسی داشته باشد رسانه‌ها است، به گفته آقای حسینی رسانه‌ها چشم و گوش جامعه است بناءً رسانه‌ها باید در بازتاب مراسم عاشورا سهم شان را انجام بدهند.

حسنی مزاری در بخش دیگر از سخنانش گفت که یکی از مشکلات اساسی در کشور بحث اقتصادی است که این نیز کار دشمنان افغانستان است که با وضع تحریم‌ها بحران اقتصادی را تشدید کرده است.

وی همچنان گفت که در دو سال اخیر وضعیت امنیتی نسبت به سال‌های جمهوریت بهتر است، زیرا در زمان نظام جمهوری جامعه به سوی قهقرا در حرکت بود و مردم خود را در اسارت فکر می‌کردند.

گفتنی است که پیش از این روز دهم عاشورا در تقویم افغانستان تعطیلی عمومی بود، ولی با روی کار آمدن طا-لبان این تعطیلی لغو شد که این اقدام طا-لبان واکنش‌های زیادی را در سطح ملی و بین‌المللی به دنبال داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا