آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

محمد یونس قانونی:

امریکایی‌ها عامل جنگ در افغانستان هستند/ با راهکار جدید به سوی مذاکرات صلح می‌رویم

معاون رییس جمهور پیشین کشور می‌گوید که اشتباه امریکایی‌ها، سبب ادامه جنگ در افغانستان شد و اکنون باید با اصلاح روش‌های ناکام گذشته و با آرایش بهتر به‌پیشواز مذاکرات صلح رفته شود.

معاون رییس جمهور پیشین کشور می‌گوید که اشتباه امریکایی‌ها، سبب ادامه جنگ در افغانستان شد و اکنون باید با اصلاح روش‌های ناکام گذشته و با آرایش بهتر به‌پیشواز مذاکرات صلح رفته شود.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد یونس قانونی یکی از چهره‌های سیاسی کشور دقایقی پیش در یک نشست خبری گفت: در ۱۸ سال گذشته یکی از علل‌ برقرار نشدن صلح، درک نادرست از ریشه‌های جنگ و راهکارهای صلح بوده است.
قانونی با بیان این که صلح رویای دست‌یافتنی است، افزود: بحران کنونی افغانستان، بحران داخلی نیست و کسانی که در این فکر هستند، اشتباه می‌کنند.
وی تصریح کرد: یکی از عوامل جنگ در افغانستان اشتباه امریکایی‌ها بود که القاعده را تهدید برای خود تشخیص کردند و تحریک طالبان را یک گروپ شورشی محلی تلقی نمودند که در نتیجه پاکستان توانست امریکایی‌ها را وادار به تمکین به استراتژی خود کند و طالبان یکبار دیگر به تهدید بزرگ تبدیل گردد.
این چهره سیاسی کشور اظهار داشت که اگر امریکایی‌ها این اشتباه را نمی‌کردند، امروز ما شاهد جنگ نمی‌بودیم.
محمد یونس قانونی با بیان این که کشورهای بیگانه همواره به‌دنبال ابزارسازی برای بی‌ثباتی افغانستان بوده‌اند، گفت: در ۱۸ سال گذشته باید دولت افغانستان به‌جای تشکیلات متورم شورای عالی صلح، تشکلی از نخبه‌ها و باتجربه‌ها در عرصه صلح را شکل می‌داد.
قانونی یکی از راه‌حل‌ها را درک دولت و ملت در مورد ریشه‌های جنگ و رسیدن به صلح عنوان کرد و افزود: تصور طالبان مبنی بر اشغال افغانستان واهی است، زیرا روزی که این گروه جنگ را آغاز کرد، حتی یک فرد خارجی در کشور حضور نداشت.
وی اشغال را بهانه طالبان برای استراتژی بی‌ثبات‌سازی حلقات معین در کشورهای همسایه خواند و تصریح کرد: ادعای شریعت از سوی طالبان بهانه نادرست است و استراتژی‌های مرموز برای بی‌ثباتی افغانستان جریان دارد.
این چهره سیاسی تأکید کرد که تئوری تسلیم‌سازی طالبان سبب برقراری صلح نمی‌شود و برای رسیدن به این پدیده مهم، قربانی نیاز است.
محمد یونس قانونی با بیان این که مذاکرات باید با کشورهای منطقه، جامعه‌جهانی و طالبان انجام شود، اظهار داشت: آنچه که سبب حضور جامعه‌جهانی در افغانستان شده، جنگ است و بهترین گزینه برای طالبان، رفتن به مذاکرات مستقیم با افغان‌ها می‌باشد.
قانونی گفت: ما باید با اصلاح روش‌های ناکام گذشته و با آرایش بهتر به‌پیشواز مذاکرات صلح برویم.
وی با توجه به نقش دولت در مذاکرات، افزود: صلح سه جهت دارد که دولت، جامعه‌سیاسی و مدنی و طالبان هستند که در نتیجه به یک اجماع ملی می‌رسد، اما بدون حضور دولت، صلح ناممکن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا