آخرین اخبارتحلیلخبر های مهمسیاست

امریکا: احیا شدن القاعده در افغانستان بعید است/ داعش تنزل کرده است

خبرگزاری دید: به‌رغم گزارش اخیر سازمان ملل در مورد حضور گروه‌های ترریستی، ارزیابی‌های تازه امریکا از افغانستان نشان می‌دهد که احیا شدن مجدد القاعده در افغانستان بعید است و داعش نیز تنزل یافته است.

دو مقام ارشد امریکایی روز گذشته گفتند که ارزیابی‌های جدید اطلاعاتی ایالات متحده نشان می‌دهد که احیای القاعده در افغانستان و پاکستان «بعید» است و عملیات‌های طالبان علیه داعش در افغانستان حضور این گروه را تنزل داده است.

ارزیابی‌هایی که مقامات در نشستی با خبرنگاران تشریح کردند، تصویری خوش‌بینانه از حضور کلی تروریست‌ها در افغانستان نشان می‌دهد.

از زمان خروج آشفته امریکا از افغانستان – و از آنجایی که ایالات متحده منابع اطلاعاتی را از اولویت‌های ضد تروریزم دور کرده و بر چین و روسیه متمرکز کرده است – دولت بایدن در تلاش بوده تا تأکید کند که توانایی‌های «در آنسوی افق» برای ردیابی تهدیدات تروریزم را در آسیای جنوبی حفظ کرده است.

با این حال، برخی مقامات امریکایی به طور خصوصی این نگرانی را مطرح کرده‌اند که با انتقال دارایی‌های اطلاعاتی ایالات متحده از خاورمیانه و جنوب آسیا، دولت بایدن ممکن است برای ردیابی تهدید داعش که به فعالیت در مناطق غیرقابل کنترول در سوریه و جاهای دیگر ادامه می‌دهد، دچار مشکل شود.

داعش-خراسان پس از کشتن ۱۳ نظامی امریکایی در میدان هوایی کابل بین اواخر سال ۲۰۲۲ و اوایل سال ۲۰۲۳، به سفارت‌های پاکستان و روسیه حمله کرد و هوتلی که نمایندگان تجاری چین در آن اقامت داشتند، هدف قرار دادند.

یکی از این مقامات گفته است: داعش تهدیدی است که ما مطمئناً از منظر عملیات خارجی نگران آن هستیم. اما این نوع تهدید اساساً متفاوت از آن چیزی است که ما از القاعده در ۱۱ سپتمبر دیدیم.

مقامات گفتند که اطلاعات نشان می‌دهد که داعش-خراسان تحت فشار فزاینده طا-لبان بوده است و بسیاری از رهبران کلیدی آن در ماه‌های اخیر از کشور گریخته اند.

این مقام گفته است: اعضای داعش خراسان که در رسانه‌ها، تسهیل‌گری و عضوگیری در حمایت از عملیات‌های خارجی مشارکت دارند، به کشورهای همسایه می‌روند تا از حملات طا-لبان فرار کنند.

در همین حال، این مقامات گفته‌اند که تهدید القاعده به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده است.

یکی از مقامات ارشد در نشست خبری به خبرنگاران گفته است: القاعده در پایین‌ترین نقطه تاریخی خود در افغانستان و پاکستان قرار دارد و احیاشدن آن بعید است.

این مقام افزوده است که پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا و کشتن ایمن الظواهری رهبر القاعده در اگست ۲۰۲۲، این گروه بدون «استعداد رهبری» و «هدایت استراتژیک» باقی مانده است.

با این حال، به نظر می‌رسد ارزیابی‌های ایالات متحده مبنی بر کم‌اهمیت جلوه دادن تجدید حیات تروریست‌ها با گزارش منتشر شده در ماه جون تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد که ارزیابی کرده بود القاعده «در مرحله سازماندهی مجدد» و در حال ایجاد امکانات آموزشی جدید در کنر و نورستان است، در تضاد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا