آخرین اخبارجهانروند صلحسیاستصلح

گروه مطالعاتی افغانستان:

امریکا از اهرم نظامی و دیپلماتیک همزمان در روند صلح افغانستان استفاده کند

گروه مطالعاتی افغانستان استراتژی ایالات متحده را در قبال افغانستان با کمیته فرعی امنیت ملی امریکا ارزیابی کرده است. در این ارزیابی تاکید شده که ایالات متحده نیاز دارد برای موفقیت روند صلح همزمان از اهرم نظامی و دیپلماتیک استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری دید، مجلس نمایندگان ایالات متحده به تازگی در بیانیه‌ای گفته است که کمیته فرعی امنیت ملی به ریاست «استفن اف لینچ»، روز گذشته گزارش نهایی گروه مطالعاتی افغانستان را با اعضای این گروه مطالعه بررسی کرد و پیشنهادات آنان را شنید.
لینج در آغاز این نشست گفته است: حدود ۲۰ سال مشارکت ایالات متحده در افغانستان ممکن تا سه یا شش ماه دیگر به خوبی تعریف شود که احتمالاً عواقب عمیقی برای امنیت ملی امریکا و ثبات آینده منطقه دارد.
جنرال دانفورد رییس مشترک گروه مطالعاتی و دو تن از اعضای دیگر این گروه هشدار دادند که خروج ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی امریکایی در ماه می، پیامدهای «فاجعه‌باری» برای امنیت و ثبات افغانستان خواهد داشت.
وی با این استدلال که ایالات متحده منافع استراتژیک در ترویج ثبات منطقه‌ای در آسیای مرکزی دارد، گفته است: وقتی شما به طور کلی به آسیای جنوبی و به داشتن سلاح هسته‌ای دو ملت در این منطقه می‌بینید، مطمئن هستم که ما منافع امنیتی درازمدت در آسیای جنوبی داریم. همچنین شک ندارم که اگر افغانستان به یک فضای خلاء حاکمیت تبدیل شود، این احتمال زیاد وجود دارد که منطقه به جنگ نیابتی بین دو کشور که سلاح هسته‌ای دارند، تبدیل شود.
اعضای این گروه همچنین پیشنهاد دادند که ایالات متحده باید از خطوط دیپلماتیک، غیرنظامی و نظامی برای کمک به ایجاد گفت‌وگوی سیاسی معنی دار بین دولت افغانستان و طالبان با هدف نهایی خروج نیروهای نظامی ایالات متحده استفاده کند.
گفتنی است که گروه مطالعاتی قبلاً در گزارش نهایی خود گفته بود واشنگتن باید مهلت خروج نیروهای نظامی را در ماه می تمدید کند، زیرا طالبان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و احتمال احیای دوباره تروریزم در این کشور زیاد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا