آخرین اخبارجهانسیاست

امریکا: القاعده در افغانستان انسجام نیافته است

خبرگزاری دید: آژانس‌های اطلاعاتی امریکا در ارزیابی جدیدی گفته‌اند که پس از کشته شدن رهبر القاعده در افغانستان، این گروه حضور خود را در این کشور احیا نکرده و تعدادی انگشت‌شمار باقی مانده است.

امریکا: القاعده در افغانستان انسجام نیافته است

به نقل از نیویارک تایمز، آژانس‌های جاسوسی امریکا در ارزیابی جدیدی پس از کشته شدن ایمن‌الظواهری رهبری القاعده در کابل به این نتیجه رسیده‌ است که شبکه القاعده در افغانستان انسجام دوباره نیافته و فقط تعداد انگشت شمار وجود دارد.
در این ارزیابی آمده است که این گروه تروریستی توانایی انجام حملات از افغانستان علیه ایالات متحده را ندارد. در عوض، القاعده برای اجرای توطئه‌های تروریستی احتمالی علیه غرب، حداقل در حال حاضر، به مجموعه‌ای از وابستگان وفادار خارج از منطقه متکی خواهد بود.
اما چندین تحلیلگر ضد تروریزم گفته‌اند که قضاوت سازمان‌های جاسوسی تصویر خوشبینانه‌ای از دورنمای پیچیده و سریع تروریزم را نشان می‌دهد.
ادموند فیتون براون یکی از مقامات ارشد سابق ضد تروریزم سازمان ملل گفته است: ارزیابی بسیار دقیق است، اما همچنین مثبت‌ترین چشم‌انداز درباره تصویر تهدید است که هنوز کاملاً سیال است.
این ارزیابی پس از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر ارشد القاعده تهیه شده است.
آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است که چنانچه رییس جمهور بایدن گفته است، ما به همراه شرکای خود برای دفاع از ملت خود و اطمینان از اینکه افغانستان دیگر هرگز به پناه‌گاه امن تروریزم تبدیل نخواهد شد، هوشیار خواهیم ماند.
با این حال، برخی متخصصان خارجی ضد تروریزم ارزیابی اطلاعاتی جدید را بیش از حد امیدوارکننده می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا