آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

امریکا باید در مورد افغانستان تصمیم مسئولانه بگیرد

با تمام این‌ها امریکایی‌ها نباید فراموش کنند که تصمیم غیر مسئولانه برای این کشور نیز پیامدهای ناگوار خواهد داشت. برخی کشورهای منطقه منتظر شکست و خروج نیروهای امریکایی از خاک افغانستان هستند و دوست دارند که دولت امریکا در مامورت افغانستان ناکام شود.

این روزها بحث روند مصالحه با گروه طالبان به منظور پایان جنگ در افغانستان بیشتر از هر زمان دیگر شدت گرفته است. به تاز‏گی ایران و ترکیه نیز اعلام کرده‏اند که از روند صلح در کشور حمایت می‏کنند. رجب طیب اردوغان رییس جمور ترکیه اعلام کرده که تا چند ماه دیگر انقره میزبان نشست صلح با شرکت رهبران افغانستان و پاکستان خواهد بود. در این اجلاس قرار است که کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان در مورد جنگ کابل رای‌زنی و دیالوگ کنند. عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در ترکیه گفته که مردم افغانستان از جنگ رنج برده‌اند و به صلح نیاز دارند.
اکنون حرف اساسی این خواهد بود که ایالات متحده امریکا باید در ارتباط به جنگ و اوضاع افغانستان تصمیم مسئولانه بگیرند. احزاب سیاسی و افکار عمومی کشور این نگرانی را دارند که مبادا امریکایی‌ها پس از هژده سال مبارزه علیه هراس‌افکنی کابل را ترک کنند. سخنان و موقف دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا این باور را تقویت کرده است.
امریکا هژده سال پیش به منظور منظور مبارزه و نابودی تروریزم به افغانستان آمدند و برای مردم افغانستان قول دادند که برای نابودی تروریزم در کشور پیکار می‌کنند.
چندی پیش در اوج گفت‌وگوها در سطح کشورهای منطقه، رسانه‌ها گزارش کردند که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا تصمیم دارد ۷ هزار نیروی امریکایی را از کابل بیرون نمایند. این خبر کلی نگرانی خلق کرد. رسانه‌ها و افکار عمومی کشور پریشان شدند که گویا امریکایی‌ها قصد ترک افغانستان را دارند.
از بزرگترین خواسته‌های گروه طالبان در رومند صلح خروج نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا است. طالبان در نشست‌های مختلف خواهان ترک نیروهای امریکایی از خاک افغانستان شدند. حتی نیروهایی که در این چند سال خواهان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بودند، حالا از رفتن نظامیان کاخ سفید از کابل نگران شدند. این مورد نشان می‌دهد که ما از افغانستان شناخت معیوبی داریم. این شناخت لازم است که کامل شود.
روز گذشته یک رسانه غربی گزارش کرد که دولت امریکا در مورد بودن و نبودن در ماموریت افغانستان به زودی تصمیم می‌گیرد و این تصمیم را اعلام می‌کند.
با تمام این‌ها امریکایی‌ها نباید فراموش کنند که تصمیم غیر مسئولانه برای این کشور نیز پیامدهای ناگوار خواهد داشت. برخی کشورهای منطقه منتظر شکست و خروج نیروهای امریکایی از خاک افغانستان هستند و دوست دارند که دولت امریکا در مامورت افغانستان ناکام شود. امریکا باید متوجه این مسئله باشد. چندی پیش یک عضو نظامی امریکا اعلام کرد که خروج امریکا از افغانستان هزینه بیشتر از ماندن دارد.
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در توییتی از روسیه، هند و پاکستان خواسته است که برای مبارزه با تروریزم در افغانستان همکاری کنند.
این توییت ترانپ نشان می‌دهد که رییس جمهور امریکا از اوضاع افغانستان و سیاست‌های منطقه‌ای شناخت درستی ندارد. رییس جمهور امریکا باید طلاعات و گزارش‌هایی را که از جنگ افغانستان به کاخ سفید ارسال می شود با دقت بخواند.
هند و پاکستان مشکل بسیار تاریخی دارند و چطور ممکن است در امر مبارزه با هراس‌افکنی در افغانستان همکار شوند؟ هند و پاکستان از دیر زمانی است که از جغرافیای افغانستان به عنوان میدان جنگ استفاده می کنند. اسلام‌آباد از دوستی دهلی نو وکابل رنج می‌برد و همین طور دهلی نو از دوستی کابل و اسلام‌آباد.
پرویز مشروف رییس جمهور سابق پاکستان همواره در مصاحبه‌های خود از نزدیکی کابل و دهلی نو شاکی بوده است.
جدا از پاکستان و هند، چطور ممکن است روسیه امریکا را در ماموریت افغانستان یاری رساند؟ روسیه متهم است که از گروه طالبان در افغانستان حمایت می‌کند. این موضوع را امریکایی‌ها بارها تایید و تکرار کرده است.
با این وجود، انتطار می‌رود که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در مورد جنگ افغانستان تصمیم مسئولانه اتخاذ کند. تصمیم غیر مسئولانه ممکن است به امریکا بیشتر از افغانستان آُسیب برساند.
به باور نویسنده، امریکایی‌ها بایستی با حکومت افغانستان بیشتر رای‌زنی و دیالوگ کنند تا در روند صلح بیشتر هماهنگ باشند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا