آخرین اخبارجهانحقوق بشرسیاست

امریکا: با تسلط طا-لبان، افغانستان شاهد نقض فاحش آزادی مذهب بوده است

خبرگزاری دید: وزارت امور خارجه امریکا در گزارش خود به کانگرس در مورد آزادی بین‌المللی مذاهب گفت که افغانستان، چین، روسیه، میانمار، هند، پاکستان و سایر کشورها شاهد نقض فاحش این آزادی بوده‌ است.

امریکا: با تسلط طا-لبان، افغانستان شاهد نقض فاحش آزادی مذهب بوده است

وزارت خارجه ایالات متحده روز گذشته گزارش سالانه خود را در مورد آزادی بین‌المللی مذاهب به کانگرس امریکا ارایه کرده که بر مبنای آن، آزادی مذاهب در افغانستان تحت حاکمیت طا-لبان، چین، روسیه، میانمار، هند، پاکستان و سایر کشور‌ها شاهد «نقض فاحش» بوده است.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که با آغاز حاکمیت طا-لبان، حقوق زنان و دختران در عرصه‌های مختلف پایمال شده و اقلیت‌های مذهبی به خصوص شیعیان هزاره با حملات مکرر داعش مواجه بوده اند.
بر اساس این گزارش، پس از مسلط شدن طا-لبان، از حقوق اساسی زنان و دختران در افغانستان از جمله حق تحصیل، کار و تعامل با اجتماع تخطی صورت گرفته است. در این گزارش آمده است که طا-لبان در لفافه مذهب از حقوق اساسی زنان و دختران تخطی می‌کنند.
وزیر خارجۀ ایالات متحده و رشاد حسین سفیر این وزارت در امور آزادی بین‌المللی مذاهب، گزارش سالانۀ آزادی جهانی مذاهب را ارایه کرده و گفته‌اند که با تسلط طا-لبان بر افغانستان، آزادی‌های مذهبی و حقوق اولیۀ زنان و دختران به شدت سرکوب شده است.
بلینکن گفته است که «در افغانستان، وضعیت برای آزادی مذهبی به شکل قابل ملاحظه‌ای در حاکمیت طا-لبان تخریب شده است، به ویژه که حکومت طا-لبان حقوق اساسی زنان و دختران را در عرصۀ تعلیم، کار، مشارکت در جامعه بیشتر به بهانه و زیر بیرق دین، سرکوب کرده است. شاخۀ خراسان گروه داعش حملات خشونت‌بار فزایندۀ را علیه اقلیت‌های مذهبی به‌ویژه شیعیان قوم هزاره انجام می‌دهند».
این مقام ارشد ایالات متحده در مورد نقض آزادی مذهب در چین گفته است:‌ چین به نسل کشی و سرکوب عمدتاً مسلمانان اویغور و سایر گروه‌های اقلیت مذهبی ادامه می‌دهد. از اپریل ۲۰۱۷ به این‌سو، بیش از یک میلیون اویغور، قبایل قزاق، ترک و سایرین در کمپ‌های سین‌کیانگ در اسارت به سر می‌برند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا