آخرین اخباراسلایدشوجهانگزارشمنطقه

وزیر خارجه ایران:

امریکا با فروش تسلیحات به ریاض، جنگ یمن را گسترش می‌دهد

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران می‌گوید که کشورش از روز اول به دنبال صلح و آتش‌بس در یمن بود، اما امریکا با فروش تسلیحات به متحدان‌اش جنگ را شعله‌ورتر ساخت.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توییترش نوشته است که ایران در یمن به دنبال صلح بود، ولی ایالات متحده با فروش تسلیحات به ریاض و گرم نگه‌داشتن مارکیت‌های فروش تسلیحات خود، باعث شعله‌ورتر شدن جنگ یمن شده است.
ایتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی از ماه مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی، جنگی را علیه حوثی‌ها که گفته می‌شود از حمایت ایران برخوردارند، آغاز کرد.
این جنگ در یمن، تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در دوسال گذشته قربانی گرفته، مکاتب، شفاخانه‌ها‌، کارخانه‌ها و اماکن ملکی زیاد دیگر نیز تخریب شده است.
در همین حال، زید رعدالحسین رییس دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل‌ متحد، گفته است که نیروهای تحت رهبری سعودی، مسئول کشته شدن بیشتر غیرنظامیان در یمن است که در نتیجه حملات هوایی، جان خود را از دست داده‌اند.
از سویی هم، عربستان سعودی با تحمیل محاصره دریایی یمن، قحطی را به وجود آورده که ۱۷ میلیون یمنی را در آستانه فاجعه قرار داده است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی صلح بین‌الملل استکهلم، عربستان سعودی سلاح‌های زیادی، از جمله موشک‌های خوشه‌ای تولید ایالات متحده را خریداری کرده که این سلاح‌ها، تحت یک معاهده امضا شده توسط ۱۱۹ کشور، ممنوع شده بود.
سال گذشته، عربستان سعودی دومین خریدار سلاح جهان بود که مصرف آن ۲۱۲ درصد افزایش یافته و عمدتاً از ایالات متحده امریکا خرید کرده است.
گفتنی است که جنگ یمن با کشته شدن علی‌عبدالله صالح رییس جمهور سابق این کشور، وارد فاز جدیدی شده و گفته می‌شود که بحران آن پیچیده‌تر خواهد شد.

سید طاهر مُجاب – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا