آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

کابلیان در حمایت از دوستی ایران- افغانستان:

امریکا برای انتقام گرفتن میان دو کشور تنش خلق می‌کند/ فتنه گران شکست خوردند، ما اتحاد می‌خواهیم

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: صدها باشنده کابل در یک همایش حمایتی، از دوستی و روابط و مشترکات ایران و افغانستان حمایت کرده و از فتنه گران و عناصری که برای تنش میان دو ملت فتنه انگیزی می‌کنند، برائت جستند. این باشندگان کابل همچنان خواستار اتحاد میان دو کشور شدند.

سفارت ایران

این شهروندان کابل طی همایشی گفتند که ما به فتنه‌انگیزان افغانی- ایرانی نه می‌گوییم و اتحاد بین ملت را ها را حفظ می‌کنیم.
همزمان با افزایش نفرت پراکنی در افغانستان و ایران، شماری از شهروندان کابلی گردهم آمدند و صدای اتحاد اتحاد را بلند کردند این باشندگان کابل به پاس اتحاد و برادری میان ملت ایران و افغانستان دروازه سفارت ایران را گل باران کردند.

حمایت از دوستی ایران

آنان می‌گویند که از همکاری‌های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران با دولت و ملت افغانستان طی دهه‌های گذشته تا حالا سپاسگزاریم و از هتک حرمت سفارت این کشور در کابل توسط عناصر خود فروخته و مزدور اجانب بیزاریم و از این بابت از رهبری، دولت و ملت بزرگ ایران پوزش می‌طلبیم.
یار محمد رحمتی از برگزار کنندگان این همایش گفت، هتک حرمتی که در سفارت ایران در کابل و کنسولگری ایران در هرات صورت گرفت از سوی افراد جاهل و خود فروخته انجام شد. در حالی که ایران میزبان میلیون‌ها مهاجر افغانستانی بوده و حسن همجواری را همیشه نگهداشته است بناءً این نفرت پراکنی را محکوم کرده و از ملت و دولت ایران پوزش می‌طلبیم.
آقای رحمتی افزود که امریکا برای جبران شکستش در افغانستان تلاش دارد بین دو ملت ایران و افغانستان اختلاف ایجاد کند که ما اعلام می‌کنیم که ملت افغانستان و ایران هوشیار هستند و از تفرقه و نفرت پراکنی دوری خواهند کرد.

سفارت ایران در کابل
وی همچنان گفت که امریکا فکر کرده بود که بعد از خروجش از افغانستان این کشور به کام تروریزم خواهد رفت، ولی صلح و امنیت سرتاسری در افغانستان خلاف آن را ثابت کرد که این صلح و آرامش برای امریکا و متحدانش قابل قبول نیست.
چندی پیش یک فرد با چاقو بر سه روحانی ایرانی در ولایت مشهد ایران حمله کرد که در پی آن حمله دو روحانی کشته و یک تن دیگر زخمی شدند. تاکنون هویت این مهاجم به گونه رسمی فاش نشده است که شهروند کدام کشور است.
بعد از همگانی شدن این حمله برخی از حلقات در درون ایران علیه مهاجران افغانستان اقدامات خشونت آمیز را روی دست گرفته و ویدیوهای تکان دهنده‌ای از این رفتار ها در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است.

حمایت از دوستی ایران
از سوی دیگر، سید عارف موسوی از برگزار کنندگان این همایش در صحبت به خبرگزاری دید گفت که دشمنان ملت افغانستان و ایران در پی تخریب همبستگی میان دو ملت هستند که ما امروز اینجا جمع شدیم و اعلام می‌کنیم که ملت افغانستان و ایران با هم برادر هستند.
آقای موسوی افزود که عاملان این نفرت پراکنی در پی آن هستند که روابط میان دولت و ملت هر دو کشور را تخریب کرده و باعث بروز اختلافات جدی میان ملت ها شود.

حمایت از دوستی ایران

از سویی هم، کریمه مشهدی یکی از شرکت کنندگان در همایش حمایتی به خبرگزاری دید گفت که ما به اینجا آمدیم تا اعلام کنیم که افغانستان و ایران مشترکات زیاد فرهنگی و زبانی دارند و هر کس که می‌خواهد این مشترکات را از بین ببرد ناکام خواهد ماند.

کریمه مشهدی
مشهدی افزود که این نفرت پراکنی های اخیر نباید روی روابط دو ملت تاثیر منفی داشته باشد و دولت افغانستان و ایران باید عوامل آن را شناسایی کرده و جلو اقدامات بعدی این حلقات را بگیرند.
گفتنی است که بعد از اعتراضات خشونت بار علیه ایران در افغانستان سفارت ایران در کابل اعلام کرده که در پی تعرض عده‌ای به مراکز دیپلماتیک در کابل و هرات تا اطلاع ثانوی بخش خدمات کنسولی سفارت و کنسولگری این کشور در هرات متوقف شده است.

حمایت از دوستی ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا