آخرین اخبارجنگخبر های مهمسیاست

امریکا بر مقام‌های طا-لبان محدودیت «ویزا» وضع کرد

خبرگزاری دید: وزارت خارجه امریکا بر آن عده از مقام‌های کنونی و پیشین طا-لبان محدودیت صدور ویزه امریکا را وضع کرد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم زنان و دختران را در افغانستان سرکوب کرده‌اند.


وزارت خارجهٔ امریکا روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای از قول بلینکن وزیر خارجه این کشور نوشته است که وضع محدودیت صدور ویزه شامل همه مقام‌های کنونی و پیشین طا-لبان، گروه‌های مسلح غیرحکومتی و سایر افرادی می‌شود که از طریق پالیسی‌های سخت‌گیرانه و خشونت‌آمیز مسئول و یا شریک سرکوب زنان و دختران در افغانستان بوده‌اند.
امریکا این محدودیت را در روز جهانی دختر اعلام کرد.
وزارت خارجهٔ امریکا به صورت اخص گفته است افرادی که مانع رفتن و یا وضع محدودیت دختران به مکاتب متوسطه و بالاتر از آن می‌شوند، مانع مشارکت کامل زنان در محل کار و یا انتخاب شغل آنان می‌شوند، مانع جنبش زنان می‌شوند و یا مانع آزادی بیان و حریم خصوصی آنان می‌شوند، شامل وضع این محدودیت می‌شوند.
بر اساس این اعلامیه، آن عده از مقام‌های طا-لبان که زنان، دختران و یا اعضای خانواده‌های آنان را به خاطر عدم رعایت پالیسی‌های تبعیض‌آمیز مورد خشونت و آزار و اذیت قرار می‌دهند و یا آنان را غیرمنصفانه توقیف می‌کنند نیز با وضع محدودیت صدور ویزهٔ امریکا مواجه استند.
وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که اعضای خانوادهٔ نزدیک این مقام‌های طا-لبان نیز با محدودیت صدور ویزهٔ امریکا مواجه می‌شوند.
بلینکن در توییتی نیز گفته است که «ایالات متحده بر آن عده از افراد تعزیرات وضع می‌کند که زنان و دختران را در افغانستان سرکوب می‌کنند. ما فشار خود را بر طا-لبان و سایرین ادامه می‌دهیم تا آنان به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی—به شمول حق تحصیل —برای همه افغان‌ها به شمول زنان و دختران احترام بگذارند».
بر اساس اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده، با وجودی که طا-لبان اطمینان داده‌اند به حقوق بشر همه افغان‌ها احترام می‌گذارند،‌ آنان فرامین و پالیسی‌های را صادر و اجرا کرده‌اند که مانع مشارکت کامل زنان در زندگی اجتماعی-به شمول دسترسی به مکاتب متوسطه و کار در صنایع مختلف- می‌شود.
به اساس این اعلامیه، در بیش از یکسال گذشته، افغانستان یگانه کشور در جهان است که مانع رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب شده و تا حالا نشانه‌ای وجود ندارد که چه زمانی آنان به مکتب برخواهند گشت.
وزارت خارجهٔ امریکا از سایر حکومت‌ها نیز خواسته است تا اقدام مشابه را در مقابل این مقام‌های طا-لبان روی دست بگیرند.
مقام‌های طا-لبان تا حال در مورد این وضع محدودیت از سوی حکومت ایالات متحده تبصره نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا