آخرین اخبارجهاندولت فراگیرسیاست

امریکا: به تلاش برای انتقال منظم قدرت به یک دولت فراگیر در افغانستان ادامه می دهیم

خبرگزاری دید: وزارت خارجه امریکا به تازگی در اعلامیه‌ای گفته است که همواره تلاش دارد تا با عملی شدن مواد توافقنامه دوحه، دولتی فراگیر در افغانستان شکل بگیرد.

در اعلامیه‌ای که روز دوشنبه (۲۳ عقرب) از سوی وزارت خارجه‌ امریکا به نشر رسیده، آمده است که از تمام ابزارهای سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک برای تشکیل یک حکومت همه‌شمول و تأمین حقوق اولیه مردم استفاده خواهد شد.

در ادامه‌ این اعلامیه، آمده است که حکومتی باید تشکیل شود که از حمایت گسترده‌ مردم به ویژه زنان و اقلیت‌های قومی در افغانستان برخوردار باشد.

وزارت خارجه‌ امریکا، تأکید کرده که فشارها ادامه خواهد داشت تا حقوق اولیه‌ مردم افغانستان تأمین شود و از سویی‌هم طا-لبان در برابر تعهدات شان پابند و پاسخ‌گو باشند.

بر اساس اعلامیه، وزارت خارجه‌ امریکا پس از خروج از افغانستان، هم‌واره تلاش کرده تا موارد و ماده‌های توافق‌نامه‌ی دوحه عملی شود و دولتی در این کشور شکل بگیرد که همه‌ مردم خود را در آن ببینند.

 این در حالی است که بر اساس توافق‌نامه‌ دوحه، قرار بود که طا-لبان از طریق یک پروسه‌ منظم در قدرت سهیم شوند؛ اما در ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، پس از فرار محمداشرف غنی قدرت کاملاً به طا-لبان واگذار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا