آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاستمنطقه

امریکا بیت‌المقدس را پایتخت اسراییل شناخت/ جهان در برابر آن چه می‌گوید؟

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده بعد از ظهر چهارشنبه در یک نطق تلویزیونی در کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن «اورشلیم» را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت می‌شناسد و سفارت امریکا را در آن کشور از «تل‌ابیب» به آن شهر منتقل خواهد کرد.
رییس‌جمهور ترامپ در این نطق که بطور مستقیم از واشنگتن پخش می‌شد، با بیان این که زمان آن رسیده است اورشلیم رسماً به عنوان پایتخت اسراییل شناسایی شود، گفت: من به این قطعیت رسیده‌ام که سفارت امریکا را از «تل‌ابیب» به اورشلیم منتقل کنیم.
به نقل از صدای امریکا، رییس جمهور امریکا اضافه کرد: انتقال سفارت ایالات متحده در اسراییل به اورشلیم، در مخالفت با مذاکرات صلح خاورمیانه نیست و من همچنان تمام تلاش خود را می‌کنم که مذاکرات اسراییل و فلسطینی‌ها از سر گرفته شود.
انتقال سفارت امریکا به بیت‎المقدس از سال ۱۹۹۵ در کنگره آن کشور تصویب شد ولی تاکنون به تعویق انداخته می‎شد که سرانجام رییس‌جمهور ترامپ فرمان انتقال آن را امضا کرد.
در همین حال این تصمیم ترامپ واکنش‎های زیادی را در سطح جهان، دنیای اسلام و اروپا برانگیخت.
روز گذشته برخی از متحدان اروپایی امریکا، روسیه و رهبر کاتولیک‎های جهان نسبت به این اقدام به رییس‌جمهور ترامپ هشدار داده بودند.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل از اقدام ترامپ درباره به رسمیت شناختن بیت‎المقدس به عنوان پایتخت اسراییل تشکر کرد و گفت هر توافق صلح با فلسطین مشروط به شناسایی بیت‎المقدس به عنوان پایتخت اسراییل است.
سازمان حماس، حزب‎الله لبنان، جنبش جهاد اسلامی، جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و مغرب این اقدام ترامپ را به شدت محکومت کرده و در برابر آن واکنش تند نشان داده‎اند.
سازمان فلسطینی حماس گفته است که تصمیم ترامپ در باره قدس، درهای جهنم را باز می‎کند.
معاون دبير کل جنبش جهاد اسلامی گفته است که تصميم ترامپ اعلام جنگ محسوب می‌شود. امروز روز وحدت برای مقابله با تجاوزی آشکار است که عليه فلسطين و مقدسات امت اسلامی به راه افتاده است.
وزارت خارجه و مجلس ترکیه با صدور قطع‎نامه‎ای این اقدام ترامپ را محکوم کرده و آن را در مخالفت با جهان اسلام خوانده‎اند.
کشور مغرب با احضار سفرای فرانسه، روسیه و بریتانیا خواستار بررسی این اقدام ترامپ شده‎ است.
شیخ دانشگاه ازهر مصر نیز در واکنش به این اقدام ترامپ آن را نادیده گرفته احساسات ۱٫۵ میلیارد مسلمان خوانده است.
وزارت خارجه ایران نیز با صدور بیانیه‎ای این اقدام امریکا را به شدت محکومت کرده و گفته است که آن، نقض آشکار قطع‎نامه‎های بین‎المللی است.
تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، فتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر، میشل عون رییس‌جمهور لبنان، امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه، آنتونیوگوترش دبیر کل ملل متحد و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‎های جهان نیز این اقدام را محکوم کرده و آن را خلاف موازین بین‎المللی دانسته‎اند.
روز گذشته رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد که این کشور شهر بیت‎المقدس « اورشلیم» را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت می‎شناسد و به سفارت آن کشور دستور داد که از « تل‎ابیب» به قدس نقل مکان کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا