آخرین اخبارجهان

امریکا: توان هسته‌ای روسیه خیلی بالا است

اداره ملی امنیت هسته‌ای امریکا، برای ساخت دو کلاهک هسته‌ای جدید «دریاپایه» تلاش می‌کند. این خبر درست چند روز پس از آن منتشر می‌شود که امریکا پذیرفت، توان هسته‌ای روسیه بالاتر از امریکا قرار دارد.
اما این پذیرش و اعتراف نگران کننده نیز خوانده می‌شود. چرا که خطر رقابت اتومی دو کشور در دوران جنگ سرد می‌تواند باز گردد.
به نقل از رسانه‌های غربی، «فرانک کلوتس» رییس سابق اداره ملی امنیت هسته‌ای امریکا در مصاحبه با نشریه «DefenseNews» بیان کرده است: اداره امنیت هسته‌ای امریکا در گذشته به طور همزمان بیشتر از یک برنامه برای نوین‌سازی و تمدید مدت کار تسلیحات گوناگون را اجرا نمی‌کرد، اما اکنون در حال اجرای چهار طرح در این زمینه است و از جمله نوین‌سازی بمب برای هواپیما های بم‌افکن B61-12 و کلاهک موشک کروز W80-4.
علاوه بر نوین‌سازی نمونه‌های قدیمی، کار ساخت موشک‌های بالستیک برای زیردریایی‌ها و موشک‌های کروز برای ناوها جریان دارد.
به گفته رییس سابق اداره ملی امنیت هسته‌ای امریکا طی ۳۰ سال آینده ۳۵۰ میلیارد دالر برای اجرای طرح‌های نظامی هسته‌ای تخصیص داده خواهد شد.
این در حالی است که تنش‌های سیاسی بین قدرت‌های هسته‌ای، بحران جدیدی در قرن بیست‌ویک ایجاد کرده که به باور کارشناسان بین‌المللی، احتمال جنگ جهانی دیگر خیلی دور از ذهن نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا