آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

امریکا: حتا اگر مسکو و پکن هم طا-لبان را به رسمیت بشناسند، واشنگتن نمی‌شناسد

خبرگزاری دید: نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان گفته است که حتی اگر روسیه و چین حکومت طا-لبان را به رسمیت بشناسد، امریکا چنین کاری نخواهد کرد.
توماس وست نماینده خاص امریکا در امور افغانستان در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفته است هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که روسیه و چین حاکمیت طا-لبان را به رسمیت بشناسد.

وی افزوده است که حتی اگر روسیه و چین حکومت طا-لبان را به رسمیت بشناسد، امریکا چنین کاری نمی‌کند.
آقای وست در پاسخ به سوالی که آیا ایالات متحده با در نظرداشت وضعیت وخیم اقتصادی افغانستان، سرمایه‌های منجمد شدهٔ این کشور را آزاد خواهد کرد یا خیر، گفته است که «ما روشن کردیم که اگر آنان [طا-لبان] برای رسیدن به قدرت، مسیر نظامی را انتخاب کنند، کمک‌ها ناپدید خواهد شد و این چیزی است که رخ داده است».
آقای وست همچنین بیان داشته است که در حال حاضر، دلیل این‌که این دارایی‌های مسدود‌شده به افغانستان نمی‌تواند انتقال داده شود، اقدام قوهٔ اجراییهٔ حکومت امریکا نیست و چنین طرز دید اشتباه است.
به گفتهٔ وی، مسدودشدن دارایی‌های افغانستان مشکلات پیچیدهٔ قانونی و قضایی دارد و روی همین دلیل، پول‌ها از یک حساب بانکی به حساب بانکی دیگر نمی‌تواند انتقال داده شود.
نمایندهٔ ویژه ایالات متحده برای افغانستان همچنین گفت که در پهلوی میلیارد‌ها دالر سرمایهٔ افغانستان در بانک‌های امریکا، به ارزش دو ملیارد دالر پول افغانستان در بانک‌های خارج از ایالات متحده وجود دارد که این پول‌ها نیز به دلیل مشابه نمی‌تواند به افغانستان انتقال داده شود.
از سویی هم، این دیپلمات امریکایی تایید کرده است که واشنگتن در مورد سیاست پاکستان در قبال افغانستان نگرانی‌هایی دارد و اسلام‌آباد نیز در مورد سیاست امریکا در قبال افغانستان ابراز نگرانی کرده است.
به گفتهٔ وست،‌ این نگرانی‌ها در برخی اوقات موجب ایجاد اختلاف نظر میان واشنگتن و اسلام‌آباد شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا