آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

امریکا: حقوق بشر به طور جدی در افغانستان نقض می‌شود

وزارت امور خارجه امریکا گزارش سالانه خود را در رابطه به حقوق بشر در دوران دولت جمهوری اسلامی و حکومت طا-لبان منتشر کرد.

امریکا

وزارت خارجه ایالات متحده در این گزارش به موارد نقض حقوق بشر در زمینه‌های مختلف پرداخته و گفته است که حقوق بشر در این کشور به گونه جدی نقض می‌شود.
این گزارش به دو بخش پیش از ماه اگست، دوران جمهوری و پسا-اگست دوران حکومت موقت طا-لبان تقسیم شده است.
در گزارش آمده است که در حکومت قبلی «بی‌توجهی گسترده به حاکمیت قانون و معافیت رسمی کسانی که مسئول نقض حقوق بشر هستند، امری رایج بود. حکومت قبل از ۱۵ اگست به طور مداوم یا مؤثر تخلفات مقامات از جمله نیروهای امنیتی را مورد تحقیق یا پیگرد قانونی قرار نداد.
در همین حال، وزارت خارجه امریکا می‌گوید که افغانستان با بازگشت طا-لبان به قدرت، از همان دستاوردهای حقوق بشری و دموکراتیک خود فاصله گرفته است.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا به مناسبت انتشار این گزارش گفته است: تسلط طا-لبان باعث بحران بشری در افغانستان شده و موازین حقوق بشر در این کشور به شدت نقض گردیده است.
بر بنیاد این گزارش، موارد جدی نقض حقوق بشر در حکومت طا-لبان شامل کشتارهای انتقام‌جویانه، جلوگیری از مشارکت سیاسی زنان و اقلیت‌ها، محدود کردن آزادی بیان و جلوگیری از تحصیل و آموزش زنان می‌شود.
گزارش می‌گوید که عناصر طا-لبان به رهبران مذهبی که علیه آن‌ها صحبت می‌کردند، حمله کردند، به‌ویژه در بازه زمانی امضای توافق‌نامه ایالات متحده و طا-لبان در فبروری ۲۰۲۰ و تسلط طا-لبان در ۱۵ اگست.
وزارت خارجه امریکا گفته است که طا-لبان و داعش- بیشترین سربازگیری کودکان را به خود اختصاص دادند و از کودکان زیر ۱۲ سال در طول سال استفاده کردند. گروه‌های شورشی از جمله طا-لبان از کودکان به عنوان بمب گذار انتحاری استفاده می‌کردند.
گزارش با اشاره به عفو عمومی طا-لبان پس از ۱۵ اگست گفته است که با وجود عفو عمومی، گزارش‌های موثقی از اقدامات تلافی‌جویانه، از جمله قتل‌های فراقانونی و ناپدید شدن اجباری، قبل و بعد از این اعلامیه دریافت شد.
گزارش همچنین افزوده است که بازیگران ناشناس چندین قتل هدفمند غیرنظامیان از جمله رهبران مذهبی، روزنامه‌نگاران و مدافعان جامعه مدنی را انجام دادند.
در بخشی از گزارش آمده است: در ۱۹ سپتمبر، افراد مسلح به زور وارد خانه امن زنان در کابل شدند، کارمندان و ساکنان را برای چندین ساعت بازجویی کردند و رییس پناهگاه را مجبور به امضای نامه‌ای کردند که در آن قول داده شده بود ساکنان بدون اجازه طا-لبان از آن‌جا خارج نشوند.
طا-لبان به مسئولین این خانه امن گفته‌اند که ساکنان مجرد را به عقد سربازان طا-لبان در می‌آورند.
در این گزارش همچنین به منع زنان از حق کار، کوچ اجباری هزاره‌ها از جنوب ولایت هلمند نیز اشاره کرده است.
در گزارش وزارت خارجه امریکا در انتقاد از انحصارگرایی طا-لبان نیز آمده است که این گروه «حکومتی به اصطلاح موقت را اعلام کرده که کلا متشکل از جنگجویان طالب، ملاها و چهره‌های سیاسی نزدیک به این گروه است که عمدتاً متعلق به قوم پشتون اند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا