آخرین اخباراسلایدشوایرانخبر های مهمسیاستمنطقه

ایران:

امریکا حق تعیین تکلیف برای افغانستان ندارد/ از تلاش‌های صلح با مالکیت دولت افغانستان حمایت می‌کنیم

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای در واکنش به توافق بین امریکا و طالبان اعلام کرد که امریکا جایگاه حقوقی برای امضای قرارداد صلح یا تعیین تکلیف در مورد آینده افغانستان ندارد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای در واکنش به توافق بین امریکا و طالبان اعلام کرد که امریکا جایگاه حقوقی برای امضای قرارداد صلح یا تعیین تکلیف در مورد آینده افغانستان ندارد.
به نقل از فارس، وزارت امور خارجه ایران امروز (یکشنبه۱۰ حوت) در خصوص امضای توافق بین امریکا و طالبان بیانیه‌ای صادر کرد.
در بیانیه ایران نوشته شده: جمهوری اسلامی ایران معتقد است توافق صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق گفت‌وگوی بین‌الافغانی با مشارکت گروه‌های سیاسی آن کشور، از جمله طالبان و با در نظر گرفتن ملاحظات کشورهای همسایه افغانستان به دست خواهد آمد.
در این بیانیه تاکید شده که ایران از تلاش‌های صلح به رهبری و مالکیت مردم و دولت افغانستان استقبال و حمایت می‌کند.
بیانیه: جمهوری اسلامی ایران از هر تحولی که به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند استقبال به عمل آورده و از تلاش‌هایی که در این راستا تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها انجام پذیرد حمایت می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران معتقد است حضور نیروهای خارجی در افغانستان غیر قانونی بوده و از دلایل اصلی جنگ و ناامنی در آن کشور است. خروج این نیروها لازمه دستیابی به صلح و امنیت در افغانستان است و هر اقدامی که زمینه خروج این نیروها را فراهم کند به صلح در آن کشور کمک خواهد کرد.
جمهوری اسلامی ایران اقدامات آمریکا را، تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهایش در افغانستان می‌داند و با آنها مخالف است. آمریکا جایگاه حقوقی برای امضای قرارداد صلح یا تعیین تکلیف در مورد آینده افغانستان ندارد. معتقدیم سازمان ملل متحد از ظرفیت های مناسبی برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی و نیز نظارت و تضمین اجرای توافقات حاصله برخوردار است.
جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی افغانستان آمادگی دارد در راستای راهبرد امنیت ملی خود، هر گونه کمکی را برای استقرار صلح، ثبات و امنیت در افغانستان ارائه نماید. امیدواریم در افغانستان دولتی بر سر کار بیاید که با همسایگان خود روابط دوستانه و برادرانه داشته و بتواند تروریزم را ریشه کن نماید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا