آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

سفیر منتخب ترامپ برای افغانستان:

امریکا در افغانستان سه هدف داشت و آن را به دست آورد

ویل روگر معاون تحقیقات و سیاست‌گذاری در انستیتوت «چارلز کوچ» و سفیر منتخب ترامپ برای افغانستان در رابطه به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده و خروج نیروهای آن کشور از افغانستان می‌گوید واشنگتن سه هدف در افغانستان داشت و آن را به دست آورد. به گفته وی، اکنون باید از آنجا خارج شویم.
به گزارش خبرگزاری دید، ویل روگر معاون تحقیقات و سیاست‌گذاری در انستیتوت «چارلز کوچ» و سفیر منتخب ترامپ برای افغانستان در مصاحبه‌ای با سرویس خبری ان‌تی‌دی در رابطه به جنگ دو دهه در افغانستان و خروج نیروهای امریکایی از این کشور گفته است که ایالات متحده برای رفتن به افغانستان سه هدف داشت که باید آن را به دست می‌آورد.

روگر می‌گوید: «نخستین هدف تنبیه طالبان به خاطر پشتیبانی از القاعده در حملات ۱۱ سپتمبر بود. هدف دوم، نابود کردن سازمان تروریستی القاعده در آن کشور بود که ظرفیت آسیب رساندن به ما را داشت. و سوم، ما باید اسامه بن لادن را می‌کشتیم».
وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های دو دهه‌ای ایالات متحده در افغانستان گفته است که واشنگتن تمام این سه هدف را به دست آورد. اما علاوه بر اهداف جنگی، مامویت‌های دیگری را به آن افزودیم.
ویل روگر گفته است: «ما آنچه را که می‌خواستیم ببینیم اضافه کردیم، نه آنچه را که باید ببینیم و بهای آن از لحاظ جانی و مالی برای ایالات متحده بسیار سنگین بوده است».

او با بیان اینکه اکنون عده‌ای هستند که می‌خواهند امریکا به خاطر اهداف آنان در افغانستان بماند؛ اهدافی مانند ترویج ارزش‌ها و کمک به پیشرفت دولت افغانستان برای اداره این کشور، افزوده است: «آن‌ها چیزهای خوبی اند، اما برای ما ضروری نیست. وقت ترک کردن است».
آقای روگر در رابطه به توافق‌نامه ایالات متحده و خروج نیروهای امریکایی گفته است: « آن‌ها (طالبان) نه تنها قصد خود را اعلام كرده‌اند که مطمئن می‌شوند افغانستان خانه تروريزم ضد آمريكايی نيست، بلکه آن‌ها علاقه‌مند به انجام اين كار هستند زيرا نمی‌خواهند ما برگرديم».
با این حال، سفیر انتخابی ترامپ برای افغانستان می‌گوید که خروج نظامیان از افغانستان بدین معنی نیست که امریکا به راحتی از افغانستان جدا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه امریکا و متحدانش می‌توانند به کمک‌های اقتصادی خود به حکمت افغانستان ادامه دهند و به روند صلح کمک کنند، خاطرنشان کرد: «این می‌تواند یک روش عالی برای اعمال نفوذ در آنجا (افغانستان) با هزینه کم برای ما باشد».
روگر همچنین در مورد مشارکت متحدان امریکا در افغانستان گفت: «اگر کشوری مانند آلمان یا دیگران بخواهد در افغانستان بماند، ما کی هستیم که بگوییم آن‌ها نباید بمانند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا