آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

خلیلزاد:

امریکا در تلاش توافق میان عبدالله و رییس جمهور غنی است/ اختلافات می‌تواند روند صلح را نابود کند

فرستاده ویژه امریکا برای روند صلح افغانستان می‌گوید که کشورش هم اکنون نیز در تلاش یافتن راه حلی برای زدودن اختلافات میان داکتر عبدالله و داکتر غنی است. او هشدار داد که در صورت ادامه اختلافات میان رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله احتمال دارد روند صلح به شکست مواجه شود.

فرستاده ویژه امریکا برای روند صلح افغانستان می‌گوید که کشورش هم اکنون نیز در تلاش یافتن راه حلی برای زدودن اختلافات میان داکتر عبدالله و داکتر غنی است. او هشدار داد که در صورت ادامه اختلافات میان رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله احتمال دارد روند صلح به شکست مواجه شود.
به گزارش خبرگزاری دید، زلمی خلیلزاد در گفتگو با طلوع نیوز در کابل گفت، او تلاش زیاد کرد تا پیش از مراسم تحلیف این دو رهبر راه حلی پیدا شود اما وقت زیاد نبود.
او هشدار داد که ادامه اختلافات رییس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله ممکن است روی وضعیت امنیتی، نیروهای مسلح و مهمتر از همه روند صلح افغانستان که به گفته او یک چانس تاریخی است، تاثیرات منفی بگذارد.
در ۱۹ حوت رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله هر دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار کردند و با آنکه کمیسیون انتخابات اشرف غنی را ۵ ماه بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیروز اعلام کرد، آقای عبدالله این نتیجه را تقلبی خواند و خودش اعلام پیروزی کرد و گفت «حکومت همه‌شمول» تشکیل می‌دهد.
زلمی خلیلزاد گفت امریکا در جنجال‌های انتخاباتی افغانستان از هیچ طرف حمایت نکرده ولی شرکت او و نمایندگان این کشور در مراسم تحلیف آقای غنی بر این اساس بود که آمریکا با ایجاد دولت موازی موافق نیست.
او گفت امریکا نمی‌خواهد شاهد این وضعیت باشد که بخشی از افغانستان تحت کنترول طالبان، بخشی از آن تحت کنترل دولت به رهبری اشرف غنی و بخش دیگر آن تحت کنترول حامیان عبدالله عبدالله باشد.
نماینده امریکا برای صلح افغانستان گفت که اشرف غنی در جریان مذاکرات، ریاست شورای عالی صلح و حدود ۴۰ درصد اعضای کابینه را به عبدالله عبدالله و متحدانش پیشنهاد کرد که از سوی آقای عبدالله رد شد.
نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در مورد روند مذاکرات با گروه طالبان گفت که امریکا امیدوار است پس از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، طی صد روز این مذاکرات به نتیجه برسد که «قطعا شامل داد و گرفت‌هایی از تمامی جوانب» از جمله ایجاد یک دولت جدید خواهد بود.
او تاکید کرد که خروج نیروهای امریکایی طی ۱۴ ماه از افغانستان «مشروط به تطبیق بند بند موافقتنامه امضا شده میان امریکا و طالبان» است و اگر این موافقتنامه از سوی گروه طالبان نقض شود، نیروهای امریکایی از افغانستان خارج نخواهند شد.
زلمی خلیلزاد گفت برای اطمینان از تطبیق این توافقنامه، ضمایمی دیگر هم وجود دارد که شامل جزئیات چگونگی فاصله گرفتن طالبان از گروه‌های شبیه القاعده می‌شود و این ضمایم را اشرف غنی و عبدالله عبدالله هم دیده و تایید کرده‌اند.
او گفت امریکا در دوحه قطر کانال مشترکی با گروه طالبان ایجاد کرده و هر روز نظامیان امریکایی با این گروه جلسه مشترک برگزار می‌کنند تا روند تطبیق توافقنامه را بررسی کنند.
آقای خلیلزاد گفت که کار روی فهرست مذاکره‌کنندگان طرف افغانستان جریان دارد و در این فهرست باید نماینده‌های تمام طرف‌ها شامل باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا