آخرین اخبارجهانسیاست

امریکا: دیگر باور نداریم طا-لبان تعهدات خود را انجام دهند

خبرگزاری دید: وزارت امور خارجه امریکا گفته است که دیگر باور ندارد طا-لبان قادر به اجرای تعهداتی که در دوحه و توافق‌نامه صلح داده‌اند، باشند.

امریکا: دیگر باور نداریم طا-لبان تعهدات خود را انجام دهند


ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا به تازگی در یک کنفرانس خبری گفته است که حضور رهبر القاعده در کابل این ایده را تقویت می‌کند که طا-لبان تا کنون مایل یا قادر به انجام تعهدات خود در قبال مردم نیست.
در فبروری ۲۰۲۰، ایالات متحده و طا-لبان توافق‌نامه صلحی را در قطر امضا کردند تا به جنگ ۲۰۰۱-۲۰۲۱ در افغانستان پایان دهند. این توافق در نهایت منجر به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ شد.
پرایس گفته است: این واقعیت که اعضای ارشد شبکه حقانی طا-لبان از حضور ایمن الظواهری در کابل خبر داشتند و به طور فعال به او پناه می‌دادند، البته، این موضوع در فکر ما بود. ما هنوز هم در حال بررسی پیامدهای آن هستیم.
گفته می‌شود که هیئت امریکایی به رهبری توماس ویست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان می‌گوید زمانی که با هیئت طا-لبان در تاشکند ملاقات می‌کرد، از حضور الظواهری در کابل آگاهی داشت و این آخرین دیدار مستقیم بود.
سخنگوی وزارت خارجه امریکا افزوده است: فکر می‌کنم، می‌توانید درک کنید که این برنامه‌های قریب‌الوقوع تا چه حد محرمانه در دولت ایالات متحده حفظ شد. این چیزی نیست که ما از قبل با طا-لبان صحبت کرده باشیم.
گفتنی است که کشته شدن رهبر القاعده در کابل باعث تنش در روابط جهان با طا-لبان شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا