آخرین اخبارافغانستان

امریکا سونامی نیروی هوایی در افغانستان ایجاد می‌کند


یک فرمانده بلندپایه امریکایی در افغانستان گفته است که ایالات متحده با وارد کردن ۱۵۹ بالگرد بلک‌هاوک و ایجاد یک« سونامی قدرت هوایی» می‌خواهد بن‌بست جنگ را در افغانستان بشکند.
به نقل از واشنگتن‎پُست، ایالات متحده از زمان آغاز جنگ افغانستان تاکنون ۷۰۰ میلیارد دالر هزینه کرده است و به نظر نمی‎رسد که این «سونامی قدرت هوایی» تاثیر چندانی بر سرنوشت جنگ، در کوتاه‎مدت داشته باشد.
بر اساس این گزارش، رییس‌جمهور ترامپ در استراتژی جدید نظامی خود نیروی هوایی افغانستان را دراولویت قرار داده است و مقامات نظامی امریکا نیز، گفته‎اند که برنامه افزایش بالگردهای بلک‌هاوک در جریان است و طی یک برنامه درازمدت نیروی‌هوایی ویژه، شکل خواهد گرفت.
با این حال، نظامیان بلندپایه امریکایی در افغانستان می‌گویند که تنها چهار خدمه افغان آماده برای جنگ، در فصل بهار آینده و ۳۲ تیم برای هلیکوپترهای بلک‌هاوک تا سال ۲۰۱۹ میلادی خواهد بود.
ناوگان کامل این ۱۵۹ بالگرد تا سال ۲۰۲۲ جای‎گزین و مجهز نخواهد بود و از این میان تنها ۵۸ بالگرد، مجهز به سلاح‌های نظامی می‎شوند.
این در حالی است که جنگ هنوز جریان دارد و گروه‌های مخالف مسلح دولت، بدون کدام تجهیزات هوایی، مجهز به واسکت‌های انتحاری، سلاح‌های مختلف جنگی و موترهای «هوموی»، در حال باز کردن جای پا در تعدادی از ولایت‌ها و انجام حملات انتحاری در پایتخت، به جنگ ادامه می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا