آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

امریکا طا-لبان را به پنهان‌کاری در مورد حضور رهبر القاعده متهم کرد

خبرگزاری دید: یک مقام ارشد دولت امریکا رهبران طا-لبان را به تلاش برای پنهان کردن حضور رهبر القاعده در افغانستان متهم کرد.


به نقل از واشنگتن‌اگزمینر، به دنبال افشا شدن جزییات در مورد کشته شدن ایمن‌الظواهری رهبر القاعده در کابل، یک مقام ارشد دولت بایدن رهبران طا-لبان را به تلاش برای پنهاد کردن محل اختفای رهبر شبکه القاعده متهم کرد.
این مقام گفته است که دو موشک هلفایر به خانه امن ظواهری در کابل شلیک شد و هیچ نشانه‌ای مبنی بر کشته شدن فرد دیگری در حمله شنبه‌شب وجود ندارد.
وی افزوده است که در اوایل سال جاری امریکا خانه امنی را که ظواهری اقامت داشت شناسایی کرد و در چند ماه آینده شروع به ردیابی او کرد. به رغم‌ این‌که اعضای خانواده رهبر القاعده در زمان حمله در خانه حضور داشتند، اما به آن‌ها آسیبی نرسیده است.
طا-لبان پس از آن این خانواده را از خانه بیرون کرده‌اند که به گفته این مقام امریکایی تلاش گسترده‌تر برای پنهاد کردن حضور آن‌ها در افغانستان است.
این مقام امریکایی گفته است: شخصیت‌های ارشد طا-لبان از حضور ظواهری در کابل مطلع بودند. وقتی ظواهری … به محل رسید، ما از خروج او از [خانه امن] اطلاعی نداشتیم. ما ظواهری را در موارد متعدد و برای مدت‌های طولانی در بالکن خانه که در نهایت همانجا هدف قرار گرفت، شناسایی کردیم.
سخنگویان طا-لبان قبلاً اعلام کرده بودند که حمله راکتی در منطقه شیرپور بر یک خانه خالی انجام شده و به کسی آسیب نرسیده است.
با این حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان روز دوشنبه(۱۰ اسد) در بیانیه‌ای گفت که حمله پهپادی امریکا به هر بهانه‌ای که صورت گرفته باشد، طا-لبان آن را به شدت محکوم می‌کند.
مجاهد این حمله امریکا را نقض آشکار اصول بین‌المللی و توافق‌نامه دوحه دانست.
وی افزود: این‌گونه اعمال تکرار بیست‌ سال تجربه‌های ناکام بوده و عمل خلاف منافع ایالات متحده امریکا، افغانستان و منطقه می‌باشد.
الظواهری قبلاً از سال ۱۹۹۸ به عنوان معاون بن لادن خدمت کرده بود و پس از کشته شدن بن لادن جانشین او شد.
گفتنی است که این نخستین حمله پهپادی امریکا پس از خروج نظامیان این کشور از افغانستان در ماه اگست سال گذشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا