آخرین اخبارجهانسیاست

امریکا: طا-لبان سرگرم گرد‌آوری پول هستند، اما هزینه‌های شان شفاف نیست

خبرگزاری دید: اداره توسعه بین‌المللی امریکا در گزارشی می‌گوید که طا-لبان «به ‌طور موثر» در بخش توزیع کمک‌های سازمان ملل نفوذ کرده‌اند.

طبق این گزارش، طا-لبان به کمک‌های جهانی به عنوان منبع درآمد می‌نگرند و به همین دلیل به ‌دنبال انحصار و کنترول بیشتر بر آن هستند.

این گزارش که یک نسخه آن به دست فارن پالیسی رسیده، تأیید می‌کند که طا-لبان به ‌طور سیستماتیک در نحوه توزیع کمک‌ها مداخله می‌کنند و این امر پرسش‌های جدی در مورد حضور و حفظ استقلال آژانس‌های سازمان ملل متحد در نحوه تخصیص کمک‌ها در افغانستان ایجاد می‌کند.

طبق این گزارش که برای دولت ایالات متحده تهیه شده و هنوز علنی نشده است، طا-لبان نفوذ زیادی در کار آژانس‌های سازمان ملل اعمال کرده‌اند.

به نوشته این نشریه امریکایی، هر چند طا-لبان در دور اول حکومتداری خود از موسسات خیریه و کمک‌های بین‌المللی سوء استفاده می‌کردند، اما این رویکرد از زمان تسلط دوباره آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در این گزارش آمده است: طا-لبان به وضوح در حال تولید درآمد هستند، اما اصلاً مشخص نیست که آن‌ها آن را صرف چه چیزی می‌کنند.

این گزارش تخمین زده که حدود ۴۰ درصد از بودجه طا-لبان به بخش امنیتی اختصاص می‌یابد، زیرا فرماندهان نظامی سابق که کنترول سربازان طا-لبان را به دست دارند یک حوزه انتخابیه مهم برای حفظ قدرت این گروه هستند.

این گزارش بی‌میلی اهداکنندگان برای جمع آوری پول نقد برای رسیدگی به بحران بشری افغانستان را به‌دلیل مداخله طا-لبان در این کمک‌ها «قابل درک» خوانده است.

طبق این گزارش، سازمان‌های غیردولتی مجبور به امضای یادداشت تفاهم با وزارتخانه‌هایی هستند که توسط ریاست استخبارات طا-لبان کنترول می‌شوند.

گفتنی است که چندی پیش بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان نیز تایید کرد که طا-لبان به طور موثر در نهادهای سازمان ملل رخنه کرده و این امر خطری برای جهان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا