آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

رحمت‌الله نبیل در واکنش به ترامپ:

امریکا عواقب تصمیم اشتباه خود و اعتماد بالای پاکستان را بپذیرد/ واشنگتن طالبان را رسمیت داده است

رحمت‌الله نبیل از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در پیوند به روند صلح کشور و اظهارات اخیر دونالد ترامپ رییس‌ جمهور امریکا در چند توییت واکنش نشان داد.

رحمت‌الله نبیل از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در پیوند به روند صلح کشور و اظهارات اخیر دونالد ترامپ رییس‌ جمهور امریکا در چند توییت واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای نبیل نوشته است که تفاوت کنفرانس بن که در سال ۲۰۰۱ صورت گرفت و کنفرانس صلح کنونی با مدیریت امریکایی‌ها، در این است که متاسفانه امریکا به طالبان و رهبران طالبان حق وتو داده است.
به باور آقای نبیل، اگر در آینده کدام مشکل در روند صلح پیش بیاید، امریکایی‌ها افغان‌ها را ملامت و سرزنش می‌کنند که همه این ناکامی‌ها به دلیل تفرقه میان افغان‌ها است. در حالی‌که امریکا باید عواقب تصمامیم اشتباه مکرر خود و اعتماد بالای پاکستان در مبارزه با دهشت‌افکنی را بپذیرد.
او در ادامه گفته که امریکا، چین و روسیه در بیانیۀ جداگانه در ارتباط به پروسۀ صلح افغانستان، اظهار داشتند که جنبش ترکستان شرقی یک سازمان تروریستی است. ولی سوال اینجاست که چرا طالبانی که سال‌هاست مردم بی‌گناه را می‌کشند، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نمی‌گیرند و حتا رهبران آن‌ها به راحتی به کشورهای دیگر سفر می‌کنند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری که برای چند سال تجربه رهبری نهاد امنیت ملی افغانستان را نیز دارد، گفته: آن‌چه که تاکنون در پروسۀ صلح به‌دست آمده، پر از تناقضاتی است که کاملاً با هدف اصلی پروسه صلح که همانا خروج تدریجی نیروهای خارجی می‌باشد، متفاوت است. این روند متناقض باعث ایجاد بی‌اعتمادی بین حکومت افغانستان و متحدانش گردیده‌ است.
او پرسیده: بسیاری در گانکرس امریکا، در افغانستان و در کشورهای منطقه در مورد پروسه صلح به دیدۀ شک می‌نگرند. خلیلزاد گفته که طالبان می‌تواند شریک خوبی برای امریکا در آینده باشد. سوال این‌جاست که خلیلزاد با کدام دلیل و منطق این‌گونه سخن می‌زند؟ خلیلزاد در حالی این‌گونه سخن می‌زند که تنش‌ها بین امریکا و ایران در حال افزایش است.
آقای نبیل همچنان خواستار برچیده شدن پایگاه‌های امریکایی در افغانستان شده و گفته که در صورت بروز جنگ میان ایران و امریکا این پایگاه‌های مورد هدف موشک‌های ایرانی قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا