آخرین اخبارجهانزنانسیاست

امریکا فرستاده ویژه برای زنان افغانستان می‌گمارد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا گفته است که قرار است فردی را به عنوان نماینده ویژه امریکا برای افغانستان، در امور زنان، دختران و اقلیت‌ها بگمارد.


روز گذشته جلسه پرسش و پاسخ با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در کمیته روابط خارجی مجلس سنا برگزار شد.
این جلسه خروج و مدیریت خروج از افغانستان را بررسی می‌کرد. آقای بلینکن گفت که در نظر دارد نماینده ویژه در امور زنان و اقلیت‌ها برای افغانستان معرفی کند.
روشن نیست چه کسی و چه زمانی به این سمت گماشته خواهد شد.
سناتور دموکرات جین شهین در جلسه پرسش و پاسخ آقای بلینکن، با اظهار ناراحتی از وضعیت زنان در افغانستان گفت که چندین بار به مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین امریکا گفته بودند که باید برای زن‌های افغان در میز مذاکرات جایی در نظر گرفت اما دولت آقای ترامپ در این زمینه کاری نکرد.
در گذشته امریکا در کنار سفیر این کشور در افغانستان، زلمی خلیل‌زاد را به عنوان نماینده ویژه در امور صلح فرستاده بود.
گروه طالبان گفته‌اند که آنها حقوق زنان را در قالب شریعت اسلام رعایت خواهند کرد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ این آنان در نخستین نشست‌اش با رسانه‌ها گفت که زنان نیمی از جامعه هستند و حق تحصیل و اشتغال خواهند داشت.
اما زمانی که گروه طالبان کابینه موقت خود را به رهبری محمد حسن آخوند اعلام کردند، وزارت امور زنان حذف و وزارت امر به معروف و نهی از منکر احیا شده بود.
با آنکه شبکه‌های خصوصی رسانه‌ها هنوز مجریان زن دارند، ولی به زنان کارمند در ادارات دولتی گفته شده که تا امر ثانی به اداره نیایند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا